Tankar framöver...

För 2,5 månad sedan fanns det inte på min karta att vi någonsin ska starta på B-prov. Efter vi varit på "Hallandsmästerskapet" i slutet på juli så fick jag upp målet att starta på deras liknande prov i oktober. Sedan i somras och under hösten fram tills nu har vi tränat intensivt med vilt. Jag har hållt på med externbelöning, fifflat med skål och sked med blöt hundmat och klicker och belönat. Lekt och busat med döda djur för att motivera upp intresset. Använt annan hund som konkurrens.
Igår nådde jag mitt mål att starta på vårt första jaktprov , med vilt. Att provet var inoff var en stor fördel för oss för att jag kunde se provet som en träning, och utvärdera var vi befinner oss.
 
Jag är nöjd med mig själv att jag nådde mitt mål att starta, att jag har ändrat inställning och numera tror att vi kan. Det må vara den största vinsten med igår, att åkt 30 mil fram och tillbaka och startat på en tävling där vi kom näst sist av 10 startande.
 
Framöver så har jag nu hjälp med bästa Carina i vår träning.  Vad vi behöver träna är sök... Sök sök sök med vilt. Vi behöver börja om från början, och använda ett vilt i taget och träna med det i alla former tills det funkar fullt ut. Sedan kan jag börja träna sök. Tur vintern är lång.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0