Jakt utanför Gränna

Från paus och dvala till kvällsjakt på änder.
 
Jag förstod väl inte riktigt vad det var som jag nappade på i fredags när Maire skrev till mig och frågade om jag kunde hjälpa till med apporteringen idag söndag i Gränna.. Gällde det en träning/kurs eller , undrade jag, Någon med en ny hund som behöver hjälp med apporteringen. Ska jag va instruktör eller vad!?  Nej, då gällde det en jägare som behövde apportör till inflogsjakt på änder i eftermiddag vid skymning.  Oj! tänkte jag. Kan vi verkligen detta? Tja, tänkte jag... Så länge jag kan gå med någon erfaren.  Så jag runde runt och fick med mig någon.
 
Vi kom fram till en damm, parkerade och mötte upp skyttarna. 4 st och vi 2 apportörer. Vilja har känts som helt vild vid sidan ,   inget bra fotgående... Lugn när vi satt och väntade iallafall. Full fokus på änderna. Och jag önskar så mycket att hon hade fått hämta efter skott, när hon sett fågeln falla, och få gå när hon har som mest retning.
Nu blir det istället att hon får söka av ett område utan retning... Och det blev idag att hon lämnade de 2 änder som hon skulle hämta. Antingen lade ner eller bara stod och hängde över.
 
Suck.... går och lägger mig och drar täcket över huvudet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0