Dirigering Elmia-fältet

Ikväll träffade vi Jeanette och Lady för träning på elmia-fältet .  Jeanette hade med sig ett gäng bra övningar från Birgitta SW .
 
Att vittra in ett område och sedan skicka hunden dit två omgångar. En apport har sedan lagts ut i linje för att hunden skall skickas dit. Hunden skickas på linjetag, blåser stopp och ger tecken. Detta löste Vilja bra!
 
När vi sedan gjorde om det uppe vid staketet gick det sämre.  Jag ville ha så att hon gick rakt i linje med staketet, men hon svängde av och började söka utåt gräsmattan. Då fick jag sätta henne i position, visa henne var apporten fanns, och sedan skickade jag.  Hon tar stopp-signalen jättebra , så det gäller att inte 'tjata' ut den- utan att den fortfarande ska vara laddad..
 
"Fyrkanten"   ,  4 apporter lades ut i varje hörn i en kvadrat. Sedan ställde vi oss i mitten för att skicka diagonalt mot hörnen.  Här var det nu helt ospårat , hundarna löste faktiskt detta jättebra.. Jag fick skicka om Vilja en gång , efter det gick hon rakt ut som hon skulle.
 
Sedan avslutade vi med ett megalångt linjetag ca 200m .  Så fantastisk härlig årstid nu att kunna vara ute om kvällarna och träna hund.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0