Hos Pia i Skärstad

Idag blev Vilja och jag bjudna till Pia i Skärstad!  Lite trötta efter att ha ändrat klockan framåt en timme , så styrde vi bilen mot Pia .  Det blev redan riktigt varmt (man är ju van vid kylan här i Jönköping..)  och hundarna blev också varma.
 
Vi lade först ut ett ganska långt linjetag nedför en backe,  jag lade 2 apporter och Pia 1 . Sedan kastade vi en minnesmarkering som sedan gick sådär att hämta... Vilja hade glömt. Fick visa på henne den en gång till för att få in den .  Sedan skickade jag på linjetaget , båda apporterna.  Vilja är utan tveksamheter och springer linjen spikrakt båda gångerna !
 
Hundarna fick svalka sig i "vatten-mark" , dvs mark med lite små-pölar här och där.   Sedan kastade vi markeringar till varandra över vattenmarken.  Hundarna blev något blöta och jag ville framkalla tendensen till skakningar, som ju Vilja har efter hon kommit upp ur vatten. Detta har jag inte tränat sedan sent i somras , men jag tror faktiskt att hon kom ihåg. Hon sprang emot mig koncentrerat och satte sig på kommando och lämnade av.  Vid något tillfälle släppte hon dummyn och tänkte skaka sig , men jag var snabb och kunde få henne att lämna av apporten och sen skaka sig. Bra! Nu väntar vi tills det går att träna på öppet vatten.
 
Pia hade en kanin-dummy som Vilja fick prova på.  Hon blir något hetare/hetsigare när det hon ska apportera har päls ,   något tveksam till en början innan hon visste vad det var , men sen apporterade hon den lika bra som annars !   Jag hoppas verkligen att hon ska börja ta vilt bättre framöver.
 
Avslutade med lite vatten i solen ,  sol mot hud för första gången på månader - härligt !  När jag kom hem till Jönköping var det jackan på igen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0