Träningsuppehåll

Hej !
 
Här var det livat... Eller inte ;)
 
Jag har inte tränat på en månad. Jag har inte haft någon direkt motivation eller inspiration till att träna något , så vi har bara tagit det lugnt. Gått promenader. Vilja har inte haft någon motverkan faktiskt.
 
Men idag tog vi tag i träningen igen!  Therese ville träffas. Vi sågs bakom 'gölen' uppe vid skogarna kring Västersjön. Perfekt ställe! Skog , kan variera markeringsträningar,  lägga långa linjetag , och det bästa - vattenträning. 
Vilja hade lite problem med sina markeringar ,  hon hittade inte alla utan jag fick ta tillbaka henne och kasta om. Inga direkta 20poängare om vi säger så... Utan mer på nivå 10-15 p.
 
Vi gick ned till vattnet. Som jag tänkt innan har Vilja haft problem med igångar, eller jag märkte det främst när vi var på Sjöön att hon hade en jättetvekan vid vattnet. Vi löste det genom att jag har stått vid vattenkanten med henne ,  då var hon trygg med att gå i. Men så fort jag backar ett par meter så stannar hon vid vattnet , tvekar och söker mitt stöd bakåt.  Då sa Therese att jag skulle bryta, och hennes hund fick hämta. Vilja fick då istället passivt titta på. Jag tror detta hjälpte för hon gick bättre i nästa gånger efter att hon fick vara passiv.
Jag har bestämt mig för att kommendera "apport" vid vattenapporter istället för "Vilja" ,   ifall hon ej går i vattnet och behöver mana på så är det lättare att säga "apport" än hennes namn ..   Vi tränade runt hela gölen med nya igångar och med längre simavstånd.  Gått faktiskt ganska bra , för att aldrig ha tränat i detta vatten tidigare!

Sedan lade vi ett sök. 3 var 3 hundar. Vilja hittade 2 första snabbt, letade riktigt länge efter hennes sista . Fick vittring och följde upp vittringen jättebra!  Linjetagen vi hade idag var något svårare.  Vi lade ut apporter innan vi gick ned i vattnet, så den minnesbilden blev ju minimal eller ingen alls... Plus att linjen låg över sankmark, hundarna tenderade gå mer åt vänster .   Vilja gick inte linjen alls utan jag fick gå och markera en apport åt henne.
Linjetagen nr 2 , som var längre gick bättre. Hon kom bättre ihåg.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0