Träning med vilt med Therese!

När fåglarna var tinade så var Vilja inte alls lika intresserad/benägen av att ta dem. Duvan (som var jätteäcklig nu) tog hon, men krickan eller kråkan var svårt. Det är precis som att fruset vilt tycker hon bättre om att ta. Funderar på om jag då ska träna med fruset/halvfruset vilt till en början, bara för att få in apporteringen ??
 
När jag kom fram till skogen visade Therese hur hon brukar kampa/leka in ett intresse för fågeln med sin hund. Vilja var väldigt loj... Ingen action, bara misstänksamhet. Anden som vi tränade med var halvfrusen, fin, Vilja tog den faktiskt vid några tillfällen. En gång spontant!  Therese visade hur hon använde externbelöning = matskål med färskfoder som hunden fick ta efter att hon hämtat fågeln. Bra knep...  Hämta fågel = få belöning. 
När Therese tog ut sin hund Smilla tände Vilja plötsligt till ! Nu var hennes rätta jag tillbaka. Det var precis som att det behövde bli en konkurrens för att Vilja skulle bli mer intresserad av viltet.  Vilja fick titta på när Smilla fick apportera anden några gånger. När det sedan var Viljas tur var hon snabbt fram ,  om jag inte minns fel så apporterade hon den ett par-tre gånger och fick sedan belöning av färskfodret.  Bra!
Arbetet med truten gick också bra!
 
Vi gjorde som så att T gick ut med truten, jag hade Vilja kvar hos mig utan någon direkt lydnad. T lekte med fågeln, kastade iväg och jag släppte Vilja. Vilja tog och greppade vid första försöket.  Bra ! Resterande kast med truten gick sådär. Några gånger gick hon ut ,  luktade ,  då kallade jag in.  Smilla fick hämta istället.
= konkurrans, för att öka motivationen.
 
Tredje kastet vi gjorde greppade Vilja och bar truten hela vägen till mig ; BRA! Efter det kände jag mig nöjd. Nu hade vi tränat ganska länge med viltet.  Känner mig jättenöjd med vad Vilja presterat idag. Mer än vad jag förväntade mig. De fåglar som jag hade har jag nu fått kassera. Får leta efter nytt vilt framöver. Nu känns det faktiskt kul med träningen!
 
Imorgon ska vi ses igen för ett pass, med samma fåglar.  Jag tror på att använda samma sätt som vi gjorde idag ,  externbelöning (godis i matskål)  som hunden får efter att den greppat och burit fågeln/lämnat av. Och använda hund som störning så det blir en konkurrans ifall Vilja inte skulle ta fågeln. 
 
Jag vill så gärna ut på jaktprov !!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0