Träning med vilt hos Anki

Jag drog igång en träning via Facebook och vi blev ett bra gäng! Typ 7 hundar ute hos Anki i Arvidabo.
Träningen var mest med vilt , och vi har kommit många steg på rätt väg nu! Det känns så roligt. När jag nu har börjat så kan det väl bara bli lättare?
 
Jag och Therese gick ifrån gruppen och tog med oss 1 kaja och 1 and. Tränade på samma sätt som sist , att Vilja fick se Smilla apportera fågeln några gånger. När Vilja sen skulle ta den tyckte hon den var alldeles för konstig.. och gick sedan ifrån. Antaligen är hon inte bekväm med hur fågeln luktar.  Alla fåglar luktar olika. Varje ny fågel kommer jag få börja om träningen med. Jag fick henne inte till att ta kajan, utan försökte med anden. Anden hade hon inga problem med alls faktiskt! Hon tog upp och greppade fint , släppte den vid mina fötter eller lämnade av i hand. Släppte mest , men jag belönade även för det i form av blöt hundmat bakom mig.   Vilja verkar också ha lättare för att ta fågeln när den ligger mer öppet i skogen.
 
Anki med Humpe och jag skickade på linjetag bredvid varandra med fågel, Vilja med samma and. (Best friends forever)  Jag utnyttjade en annan hund där som motivationshöjare , eftersom Vilja blir taggad av att se annan hund arbeta ..  Två gånger gjorde vi detta och Vilja sprang utan problem ut och apporterade anden båda gångerna!  En sån känsla när det funkar!  Fortsatt belöning med blötmat när hon kommit till mig med fågeln.
 
Sen hade vi en paus , jag kände mig väldigt nöjd där och ville inte pressa.  Vilja fick sedan se de andra hundarna på ett sök och hon fick då upp sin motivation. Jag provade igen med en frystorkad kråka (torr, lite stel och lätt att leka med)   Gjorde som så att jag hade hundmaten i skålen och höll den uppe ,  Vilja sittandes framför mig - fågeln i mitten och sa apport. Precis så som jag tränade avlämningarna med dummy. Lite tveksam till en början, bättre grepp på den första kråkan. Repeterade några gånger. Lekte med henne , få upp intresset och sedan lade jag på ett linjetag och busade med henne på vägen ut. Gick också skitbra, båda gånger !!!
Det känns så härligt att ha kommit en bit på väg nu ! Att jag fått tillbaka min motivation.
 
Jag köpte med mig några kajor hem. Blodiga och ganska ofräscha. Vilja ryggade och var inte alls förtjust. Men nu har jag dem hemma iallafall och kan träna om jag vill. I veckan ska jag även få 2 änder av Maggan ,  samt att jag ska köpa vilt i Alingsås när jag är där nästa helg.
 
Helt klart bra med träningskompisar som hjälper till med motivation! Utan Therese hade jag aldrig kommit dit jag är idag.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0