Träning med vilt hos Maire

Idag fick jag komma en stund till Maire på eftermiddagen för en träning Vilja och jag + 3 fåglar. Kajan, duvan och anden följde med.
Första träningen för oss med vilt kan man säga ! Eller ja. Första träningen där Vilja faktiskt apporterat vilt.
 
Maire började med att lägga ut alla fåglar på ett och samma ställe som jag sedan fick skicka Vilja mot. "apport" , och se vilken hon tar. Duvan först. Sen anden. Sist kajan. Som jag trodde.
 
Överlag så saknar jag/vi "det där lilla extra" i Vilja, som finns där när man tränar med dummy eller tennisboll.. Med vilt har hon liksom inte det där suget. Suget att finna.   
Jag ska fortsätta träna och gärna göra det lite svårare för henne ,  samt använda fler hundar som konkurrens.  Låta Vilja gå ut som sista hund på ett sök tex, eller sitta passiv länge medan andra hundar får markeringar.
 
Kajan idag så har Vilja varit lite "slapp" med. Fortfarande inte jätteglad i att ta den. 
Enligt Maire så tycker hon inte att man ska sätta in vilt i mun på en hund ,  och jag känner mig inte heller bekväm med det... Samtidigt som jag lyssnat på andra när de gett mig rådet att lägga in viltet i mun på 'na om hon ej tar.
Kommendera hellre "apport" bestämt en gång extra än tvångsapportering.
 
När hunden kommer in;  låt henne sitta en stund framför för att vänta på godis och "tack". Håll godishanden uppe vid bröset för att få henne att höja huvudet ,  håll andra handen nere, klappa , låt henne inte släppa fågeln innan du säger det.
Handlar om igenkänning - göra samma sak varje gång. På jaktprov sen kan det räcka med att hålla handen uppe vid bröstet (utan godis i) , för att hon ska höja huvudet och då hålla ett stadigt grepp om fågeln vid avlämning.
 
... Maire tycker Vilja inte verkar som sig själv , skendräktig. Det sa hon för ett tag sen också...  men jag vet inte?
 
Nu ska jag försöka få ihop en träning och då fortsätta använda vilt ,  och låta henne gå upp i motivation och ladda innan det blir hennes tur att jobba.
 
Motivationssök;  hunden får se att du går iväg med viltet. Gå bakom buskage/träd ,  tjoa, tjimma, klappa, kasta fågeln låt hunden se att något faller. 
Skicka sedan ut på sök.  Kan använda mer betoning på ordet verbalt .
 
Just ja  -  jag anmälde mig till WT i Lammhult på lördag !

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0