Mås och and

Vilja visade en viss tvekan vid måsen. Jag tränade inomhus "apport" ,  hon tog den i vingen. Tittade på mig tveksamt, gick sen och lade sig bredvid den (?)
 
Efter jobbet gick jag sen ut på gräsmattan. Fågeln lade jag i en strumpa. Busade mycket med henne. Hon ligger så pass högt i intresse nu att det faktiskt går att busa med henne med viltet. Kunde slängkasta fågeln i o med att den var i en strumpa, för att öka intresset.  Vilja har sen tagit fågeln !  Belöning med leverpastej.
Anden (inte samma som sist) hade hon inga som helst problem med ! Utan hon kunde till och med gå och ta frivilligt. Strumpan på måsen tog jag av ganska snabbt.
 
Jag har tränat 2 korta pass idag ute på gräsmattan. Lite längre avstånd som jag haft fåglarna på och sedan "apport" - jag tänker att om det är ett lagom avstånd bort så ökar chansen för henne att apportera, eftersom hon vill ha med det hem.
 
En stjärna i kanten fick Vilja när jag hade lagt fåglarna på samma linje för att sen skicka som ett linjetag. Måsen närmast. Vilja sprang förbi måsen , men lyssnade genast på mitt "app app app" och stannade upp och frågade vad som var fel, varför fick hon inte ta anden istället tyckte hon (eftersom hon hellre vill ha den). Jätteduktig när hon valde att apportera måsen, valde att göra rätt ! MYCKET BERÖM !  
Hon har tendenser att ta fågeln i vingen och liksom dra med sig den ...   Det ger jag inget beröm för, utan hon måste bära ordentligt.
 
Idag kunde jag till och med ha henne att sitta framför vid avlämning några sek, innan hon fick klick och belöning !!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0