Kaj-träning och provupplägg

Jag köpte nylonstrumpor på Willys enbart för att ha och träna med. Jag fick tipset från Willy att man kan stoppa en fågel i en strumpa för att göra det enklare för hunden att bära. Då får de vittringen men slipper "konsistensen".
Och jag tänkte att i o med att det är en kaja , som jag vet att Vilja inte föredrar ,  så kan jag komma en bit på väg genom att stoppa den i en strumpa. Och så gjorde jag.
 
Vilja fick lukta. Jag tränade som jag gjort med anden och kaninen igår. Korta avstånd till en början och säga apporten, och klick + belöning när hon gör't. Inga tvekan på strump-fågeln , så då tog jag av strumpan. Tvekan med en gång... Vilja tyckte då inte att hon skulle apportera denna fågel. Jag sa apport några gånger, men hon bara såg äcklad ut. Då lade jag försiktigt in fågeln i munnen på henne, smekte henne under hakan och berömde när hon höll och inte släppte. Gjorde så en eller två gånger. Sedan förstod hon att hon ska greppa och lämna till mig. Massa beröm !!  Avslutade med ett linjetag över gräsmattan!
 
Tänk att hon idag har apporterat en kaja ! Det krävdes i princip bara att jag bestämde mig!
Nästa projekt blir en mås. Något större fågel..
 
I skogen sedan med kajan så höll Vilja bara i vingarna på den. Jag borde sätta gummiband på dem också för att undvika att hon bär så. Men jag belönar för det iallafall, för det är bättre än att hon inte tar alls ..
 
Ikväll har vi tränat ett jaktprovsupplägg. Började med markering i skog , sedan två på vatten. Vilja tvekade på 2a ,  varför hon gör så vet jag inte ..  Sedan ett sök , 5 apporter. Lite seg att skicka ut henne på den sista ,  men gick bra. Och sedan markering i skog igen. Japp, inga bekymmer - så på söndag åker vi till Fegen för ett "jaktprov"   !  Får se det som en träning. Är så kul att kunna ge sig ut och lita på att vi klarar av momenten.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0