"Hallandsmästerskapet"

Jag ville så gärna kunna briljera idag... Ville kunnat skriva vad stolt jag är över min hund. Istället känner jag mig besviken, inte direkt på henne  - utan på att hon ej tog landmarkeringen (hon brukar väl aldrig missa!?) och inte presterade alls bra på söket...
 
Första landmarkeringen gick bra. Andra så hände något... Hon vevade bort sig, letade länge efter dummyn , sprang av med energi, men lyckades inte finna den. Kom hem tom.
Till söket , här kändes Vilja redan matt. 2 apporter kom in , men efter det tog hon totalt slut. Tungan hängde långt ut, flämtade max , 25 grader och sol, hon orkade helt enkelt inte. Bara tittade på mig när jag skickade ut henne, som att hon sa att "nej jag orkar inte springa i den här värmen" ,  och hon litade inte på att det finns mer ute. 7 apporter fanns det, domaren hade varit nöjd vid 6 st. 6 st! Det är ganska många.
 
Fotgående ned till vattnet. 2 vattenmarkeringar inga problem. Ingen tvekan vid vatten   ,  skönt! Inget påpekandet på fotgåendet heller.
Dock att hon i vissa stunder efter avlämning hoppar efter apporten.... inte inte OK.. hur får jag bort det!?  Jag vet att det beror på att jag lät henne få tillbaka dummyn någon gång, som belöning... Någon enstaka gång !!
 
Note to self:   EJ ha västen på med kenneltryck i officiella sammanhang, som någon sa till mig !? Kan inte läsa någonstans om att man inte får det...  Skumt.
 
Tänka på att röra mig i sidled under söket när jag skickar hunden.. för att låta henne ladda om , och ta ny mark.
Träna bort hoppandet efter dummy !!
 
Vi fick faktiskt en exteriörbeskrivning också;
 
"Feminin tik. Korrekt vinklar fram och bak. Korrekt bett. Korrekt huvud. Önskar något bredare skalle. Utmärkt bröstkorg. Korrekt päls."
En 2a pris, eller "very good" vad jag fattar det som. Alltid nåt.
 
 
 
Och en erfarenhet rikare. Nästa gång vi provat jaktprov så är det med vilt , hoppas jag. Men det som känns gott att känna inombords är att Vilja alltid har attityden att vi gör allt tillsammans, oavsett var vi är.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0