Fyllt frysen

Det var inte länge som frysen stod tom på vilt ,  nu är den full!
 
Innehållande:
 
4 kajor
2 änder
1 fasan
1 mås
1 duva
 
(som hundägare som tränar jakt är man verkligen speciell....)
 
Nu har vi massvis att träna med! När jag fick fåglarna idag (frysta) fick Vilja nosa på alla. Hon fick ett särskilt intresse för fasanen ,  den gick hon och hämtade utan problem. Nosade lite, och greppade tag om den stora frysta kroppen. Aldrig träffat på en fasan förut.
 
Jag tog med mig den ut till gräsmattan. Hade skinka som belöning ,  gjorde som jag gjort sist med att säga apport och vänta tills hon ger mig den i hand, och sen ge belöning ,  inget problem! Inte heller att skicka på ett linjetag.
Måsen var lite jobbigare, tyckte hon. Hon var inte helt bekväm, ville inte greppa om den ,  bara ytterst. Greppade och bar den några meter iallafall, det fick räcka för idag.
 
Vilja verkar ha enklare för fåglarna när de är frysta. Jag ska nog börja träningen med halvfruset vilt, för att sen tina mer och mer. Finns säkert de som säger att man inte ska låta hunden att ta nån fågel som inte är tinad , men om hunden inte vill apportera fågel alls då? Om det går bättre med fruset/halvfruset? Är det inte bättre man går den vägen? Tills slut kan hon kanske apportera helt tinat vilt. Det är ju målet i varje fall!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0