Genomkörare hos Maire !

15 st förare med hundar var vi hos Maire idag! Det var visst fler än jag som längtat efter träning! En härlig dag har det varit.
 
Vi började med att få ett flertal skott skjutna när vi alla stod på linje. Utan några kast eller andra rörelse. Bara skott. Vilja reagerar inget alls (negativt) på skotten såhär efter nyår känns det skönt. Att få flera skott under passivitet utan att något händer är väldigt bra träning.  Några hundar fick sedan söka i området. Vi blev ej utvalda och rörde oss sedan till ett annat område för att träna markering. Fotgåendet under transporterna går hyfsat bra. Okej. Jag får påminna henne då och då om var hon ska hålla sig , jag har ju koppel på hela tiden nu under transport så kan jag korrigera henne lättare.
 
Markeringarna kastade vi åt varandra, i en triangel. Inga problem, förutom en st som hon missade. Kanske var det avståndet, eller så fick hon ingen vittring på den bara. Synd- då det var jag som ville utmana och utöka avståndet när hon missade..
Sedan linjetag. Inte heller några problem. Lade 2 dummys på linjen och fick faktiskt ett självklart skick även på andra!  Hon brukar ju alltid ställa sig frågandes och undra vad det var hon skulle göra.
 
Lite dirigeringsträning på egen hand, gick också bra.
 
Vi avslutade med en 'walk-up' ,  runt 10 hundar var vi i ledet. Ganska korta markeringar fick var och en, sedan ett linjetag till samma nedslagsplats.  Innan lade vi ut 6 st apporter, som blev ett sk blint linjetag. Jag försökte skicka Vilja på en, men hon drogs hela tiden till vänster.  Dock var hon lydig och lyssnade på min stopp-signal, men hon hittade ej apporten utan jag fick gå ut och visa. Då gick det bra. Visade sig att den då låg bakom granen, svårt att få vittring på då.
 
Maire & Catherine tycker vi är så duktiga med våra hundar ,  och det värmer så att höra! =)
Jag är också stolt över min Vilja , som har en så härlig attityd till arbete. 
 
Hundträning är livet!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0