Dirigering

På promenaderna tränar jag just nu en hel del med tecken. "UT" bakåt från sittande , och höger vänster - mycket med blinda föremål. Dvs Vilja har inte sett att något ligger där jag pekar =  hon lär sig lita på mitt tecken.
 
Ett tag tränade jag bara på att skicka henne bakåt ,  vilket hon var duktig på även på långt avstånd. Nu tenderar hon istället att gå bakåt då hon är osäker på mitt tecken ,  då får jag korrigera och låta henne göra om.  Hon brukar lyckas.
 
När jag sedan ska träna att skicka bakåt så lägger jag en apport (på promenaderna ofta mina vantar, funkar utmärkt)   bak , sedan andra vanten i diket som hon ser. Vilja tror då att hon ska bli skickad höger/vänster för där har hon sett att det ligger något. Istället skickar jag henne bakåt och hon tvingas lyda mitt tecken ,  det går oftast bra faktiskt !  Och går det inte bra så hinner hon hejda sig när jag korrigerar.
 
Kul träning !
 
Ingen träning i Habo för oss idag då det är min jobbhelg. Återstår att se om nästa helg om det är på samma ställe eller om de skulle vara i Skövde. Till Skövde är nog en aningen långt tyvärr.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0