Träning med vilt med Carina i Nässjö!

Ikväll har vi äntligen fått träffa Carina och hennes tre golden !  Musse som är en kullbror till Elsa , och oj vad lika de var... Såg Elsa i honom till fullo. Och jag saknar min Elsa så mycket... Helt overkligt att jag ska hämta hennes urna imorgon på Djursjukhuset... : (
 
Vi har tränat en hel del med vilt ikväll! Olika vilt. Faktiskt den bästa träningen någonsin med vilt, och Vilja har med mer eller mindre övertalning apporterat allt. En viss fågel håller hon i vingen och verkar väl måttligt road, men hon gör det ändå. Och det gör mig glad !  Glad att hon ÄNTLIGEN tar vilt !!!
 
Vi började med kråka. Visst inte alls hur det skulle gå men jag lade ut den en bit och skickade henne sedan mot.  Inga problem och hon kom med kråkan !   Råkan (råkankråkan) var lite värre. Hon tappade den flera gånger . Sedan fick jag vägledning av Carina och kallade in i samma sekund som hon bar fågeln, sprang mot externbelöningen (med blötmat) utan att titta på henne och sedan ett klick så att jag hann ta den.
Jag har ju fått lära mig att springa ifrån och inte titta tidigare , men inte tränat så mycket så på egen hand. Men sättet funkade, absolut ! Kråkan/kajan/råkan var väl ungefär detsamma med. Kråkan något bättre, faktiskt. Inte högst upp på Viljas prio-lista.  Högst upp låg nog anden -  den tog hon direkt utan att hålla på och tvätta och joxa innan , som hon gjorde med kanin och fasan.  Hon har också haft bättre upptag när jag skickat på "ut-tecken "  .. 
 
Sedan fick vi ett motivationssök; Vilja fick titta på medans Carina gick ut och kastade ca 8 st dummisar. Enkel terräng och inget stort sök.  Vad jag ville träna var att skicka ut henne gång på gång på gång. Hon fann apporterna fort och tappade därför inget i energi ,  var enkel att skicka ut flera gånger och mattades inte av något särskilt. Fick sedan i uppgift att berömma ordentligt när hon kom in sista gången, och beröm fick hon !
 
Sedan fick vi markeringar bakom en stenmur framför/bakom stor gran = dolt nedslag. Vilja hade en del problem här och fick jobba på.
 
Sedan dags för dagens aha-upplevelse: när jag skickar Vilja med linjetag så tränar jag egentligen inte att hon ska springa "rakt i kroppen", utan att hon ska springa till ett känt målområde. Så indirekt tränar jag att "spring mot stället där vi lade en dummy!" . När vi sedan bytte plats att skicka ifrån så hade hon inte alls samma självklara inställning att springa rakt ut. Då var ju vägen dold - och Vilja kan egentligen inte mitt tecken.
 
Alltså så behöver jag inte träna att hunden ska följa med ut när man lägger apporterna. Utan får träna på ett annat sätt när det gäller dirigeringar... Får klura lite på det där och hoppas på mer tips/hjälp!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0