Träning hos Maire (skott)

Ikväll har vi varit hos Maire och tränat.Vilja fick sitta i bilen en lång, lång stund medans vi körde första omgången. När hunden kom ut var hon totalt överladdad...
 
Maire hade ett upplägg "gå-bakom-skytt" , det var markeringar och linjetag + lite annat. En markering gick av på fältet, och en dirigering skulle sedan tas in. Alla dirigeringar gick som "dolda linjetag" ,  och det var 4 st totalt. På ett par fick jag gå in och styra, vilket vi inte riktigt lärt oss hur man gör. Vilja har tagit min stoppsignal alla gånger, svårare är det med tecken - då vi inte lärt oss höger/vänster.
Jag fick henne sittandes, apporten låg åt höger, jag visade med hela kroppen åt höger - hunden gick åt höger - närsök - hon fann apport! Woho vilken härlig känsla det är när man kan styra sin hund !!
 
Sista dirigeringen var lite svårare då markeringen som hon fick först störde henne en del. Hon gick ut på tecknet men stannade halvvägs, jag blåste stopp - visade henne ut, ett par -tre gånger utan att hon riktigt tog till sig . Hon hade för mycket fokus på markeringen. Tills slut tog hon mitt tecken och fann apporten, duktig !
 
Sedan hade vi ett närsök med tennisbollar 3 st. Hon fann 2 st snabbt, den tredje fick hon leta efter ganska länge och hon frågade mig ett par gånger, då gav jag signalen igen. När hon kom utanför området valde jag att kalla in henne. Jag skulle då istället bara blåst stopp, och sedan bett henne "söka hemåt" .
 
Linjetag på vatten över på lilla ön, också dolt. Hon gick ej ut förrän jag gick ned vid vattenkanten, och så får jag nog träna framöver just när det gäller linjetag vid vatten.
 
Vilja har varit fantastisk idag , en så härlig attityd och följsam. Sann arbetsglädje. Men vi har fått bakläxor... Fotgåendet fotgåendet FOTGÅENDET !!!  Vilja inleder med att mer eller mindre studsa som en känguru vid min sida. Höll på att krypa ur sitt skinn och glider framåt vid sidan. Jag är för mesig i min korrigering och behöver ta i henne ordentligt, sen lär hon inte gå för långt fram !  Jag ska också använda kopplet oftare, blir lite bekväm ibland att inte ha koppel då jag tycker kopplet är ivägen.  Men jag måste se kopplet som ett hjälpmedel.
Dessutom måste jag höja blicken ! Tittar mer eller mindre ner på min hund hela tiden...
 
Igår anmälde jag mitt till ett nytt WT , 21 /9 i Landvetter. Ökl !  Så nu ska vi träna dubbelmarkeringar och dirigeringar!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0