Sök med vilt

Idag var min plan att träna ett litet sök med kanin och and. Sofie och Cissi var med med deras hundar, och de fick gå ut på söket först och Vilja fick vara passiv. Min tanke med det var att låta henne bli laddad av att se de andra hundarna jobba, vilket hon också blev.
 
När det blev hennes tur gick hon ut med fart. Sökte och fann kaninen, men var tveksam vid bärandet (?). Som att hon inte visste hur hon skulle bära sig åt. Hon lade ner den flera gånger. Jag fick kommendera "apport" och hon bar den senare på ett 'obekvämt' sätt. Nåja, ovan kanske.  Med anden har det inte varit några problem med idag ! Efter sökträningen kastade vi några markeringar åt varandra i skog. Så skönt att hon inte har några problem med änder längre, vilket nästan alltid förekommer på B-prov.
Avslutade med att låta henne hämta kaninen och bära på ett korrekt sätt, duktig! Var lite mer bestämd med att hon skulle komma till mig och lämna av.
 
Sedan lite vattenarbete. Markeringar med längre avstånd från vattenkanten. Tror jag bestämt mig för att skicka på "apport" när det gäller markeringar vid vatten. Känns som att hon bättre går i då.
Även betona "uuuuuuut" vid linjetag på vatten. (vid linjetag på land går kommandot kortare "uttt")
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0