Höstkväll

Att ha vilt i träningen fortsätter att gå framåt tycker jag !  Ikväll har jag träffat Carina vid det vanliga träningsstället och vi har kört ett pass med både vilt och dummies.  Vi har börjat med markeringar , 2 st med dummies, för att sedan "helt plötsligt" kasta en kråka.  Vilja kom fram till kråkan, tog den nån halvmeter men spottade sedan ut. Nytt försök och hon bär den i vingen när hon lämnar av. Hon är verkligen inte bekväm med kråkfåglar...  Fick tips av Carina att träna med fågel i strumpa för att hon lättare ska bära. En skata på markering var inga problem för henne, faktiskt.
 
Sedan linjetag med Carinas and.  Jag fick tips av Carina att blåsa närsök innan Vilja befinner sig i området, nu blev det att jag blåste försent. Vilja ska ju gå på mitt tecken rakt fram tills dess att jag ger signal att hon ska börja söka.  Vilja har heller inte varit med ut när jag har lagt ,  egentligen vet jag inte varför jag alltid gjort så. Då tränar jag ju inte så mycket tecken utan mer att hon ska springa dit som vi nyss var, ett rent minne helt enkelt. Genom att hon bara får titta på när jag lägger så tränar vi ju att hon får springa på mitt tecken tills jag ger någon annan signal.
Sen var det väldigt kul att hon lyckades med helt dolda linjeag (ganska korta) , med and , och med kanin !! Hon har haft bra upptag men det har krävts att jag kallat in och fått jobba för att hon inte ska släppa ned viltet en bit ifrån mig.
 
Körde sedan ett sök, Vilja fick se när jag lade ut 10 apporter och hon skulle få in 5 .   Inga som helst problem att få ut henne alla gånger, hon sökte med fart hela tiden och lust. Förmodligen var det värme den gången på inoff jaktprovet som gjorde att hon tog slut under söket.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0