Habo/dammarna

Vi har inte varit vid dammarna utanför Habo sedan i vintras ,  det var skoj att komma tillbaka dit och träna !
 
Började träningen med viltet. Duva och måsen följde med idag. Måsen satte jag gummiband runt för att minska att hon bär den fel i vingarna.  Vilja fick två markeringar först med dummy ute på kalhygge. Sedan "helt plötsligt" kom duvan , och sedan måsen. Hon har lite mindre fart på inlev. med vilt ,  men jag tror det är orutin. Hon har just börjat ta upp viltet , nu fattades det bara att hon ska ha samma fart in som med dummy.
Jag tror det kommer med tiden. Jag tycker faktiskt vi har kommit en jättebra bit på vår träning. Att vi kan använda vilt i den vanliga träningen, och att det fungerar bra (förutom med svartfåglar då) ..
 
Sedan gjorde vi ett sök , ute på kalhygget + in i skogen. 14 apporter lades ut och det var Vilja och en tik till som turades om att hämta. 2 apporter hämtade de åt gången, innan vi byttes vid. Vilja sökte bra , kom aldrig in tom, tog ny mark och hittade apport varje gång hon varit nere i skogen. Duktig !
Sedan bad jag kom ett sök till  (dolt)  ,  där jag ville att hon skulle orka gå ut och söka och finna 6-7 apporter. Hon tog in 5 ,  inga problem att skicka ut henne fler gånger. På den femte sökte hon djupt och länge men fann aldrig någon apport. Jag tog sen in henne, hon fick vila en stund medans vi gav henne ny retning ute i området. Sedan gick hon ut och sökte och fann den apporten som hon hela tiden undvikit i ett spec. område. Nöjd !
 
Avslutade med vattnet. Kastare på andra sidan dammen , apporten landade i vassen på andra sidan.   Sedan kastades en apport upp på land som då Vilja skulle simma igenom vattnet för att finna. Där stod det tvärstopp, som en stor glasvägg.  Fick byta område och kasta över bara 5m vatten , hon behövde påpushning även där men löste det sen.
 
Även linjetag. Vilja var ej med ut ,  och det är en klar skillnad när hon inte vet var apporten ligger. Och en stor skillnad på mig när jag känner mig helt virrig med mina signaler och tecken. Fel handling av matte !!
 
Jag har kommit på vad jag vill syssla med om några år... Jag vill utbilda mig till instruktör via SSRK. Att få hålla kurser inom jaktapportering, få lära ut grunder, ha valpkurser, nybörjarkurser m.m.
Jag älskar att få lära ut det jag redan kan!   Men jag har en lång väg kvar i min väg att lära mig själv ,  jag har ju nyss börjat. Så att gå utbildningen nu är inte aktuellt.   Jag känner mig glad att jag funnit ett mål för mig själv, inte bara för min hund, inom jakten.  
 
På tisdag kör vi ett träningsjaktprov !! Det vore så himla kul om det kunde få gå bra då!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0