Spår & vilt-träning

Packat väskan med dummy , fåglar , spårsele, spårlina, snitslar , köttbullar, leksak,  - dvs rubbet ! Nu ska vi till skogen! =D
 

 
Spår-debut idag för Vilja ! Det löste hon utan problem. Lade två st lika långa spår , varav i det sista gick jag tillbaka och kom för nära. Men det gick bra ändå! Vilja hittade spåret med en gång och följde det ganska lugnt ,  kom inte av sig på något större sätt utan följde det från början till slut.  Så nästa gång kan jag lägga längre spår!
 
Vilja har fått träffa fåglar idag också. En kråka och en duva. Hon kändes ganska så säker på saken, greppade fint båda st och kom med dem till mig.  Jag gick ned på huk och berömde med klappar när hon höll i fågeln, ibland släppte hon den och ibland släppte hon den också nån meter innan , för att kolla vad det nu var som hon hade i munnen.. Skickade på ut-tecken ca 20 m på grusvägen , det var det som gick bra. När jag kastade in fågeln i ett myr-område ville hon inte ta den , så den fick jag gå ut och hämta själv.  Men inget bus och plock idag med fåglarna faktiskt, det är bra !
 
Körde också lite linjetag och avslutade med två markeringar som jag fick kastat.  Linjetag vid andra skicket gick också faktiskt bra , hon stannde upp nån sek för att få komma ihåg att 'visst fasen , det ligger ju en där längre bort, jag springer och hämtar!"  det är det vi tränar på , att komma ihåg och lita på att något finns där när jag säger det..
Markeringar går också kalas. Hon följer dummyn i luften , ser vart den hamnar, och kutar dit och hämtar.  Avlämningarna var lugnare. Ibland när hon är taggad rusar hon in och nästan hoppar in i sittande läge , och blir då ostabil i mun så dummyn faller. Men inte idag !
 
 
Underbart att vara ute såhär . Lycklig.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0