Spår & avlämnande från vatten

Idag var det ännu en dag med fint väder, så vi drog till skogen Vilja o jag!  Vi åkte mot hundbadet i Västersjön , innan badplatsen börjar finns det gott om skog som jag skulle lägga mitt spår i.  Spåret blev minst dubbelt så långt mot igår , med en vinkel.
Medans spåret fick "svalna" en liten stund och under tiden tränade jag ett linjetag i skogen på andra sidan. Lade tre st dummy's som hunden en efter en skulle hämta medans vi backade sträckan tillbaka. De två första gick utan problem, men den tredje missade hon. Jag tror det berodde på att jag av misstag vek av stigen vi gått på , för när jag sen gick fram en bit till 'den kända sträckan'  kom hon ihåg den och sprang och hämtade. 
 
20 min hade gått och vi gick spåret.  Efter första raksträckan kom det en vinkel , Vilja spårar rakt fram - vänta nu här , här tog det ju stopp jag får vända ,  testar häråt,  näee inte här heller , här då?  japp här var det ! 
Hon spårade runt kärnan jättefint och jag kunde plocka mina snitslar samtidigt ,  ca 15 m innan spårslutet kom hon i en svacka och cirklar runt och letar luftburen vittring.  Hon är ändå målmedveten , stannar inte upp och gör annat/frågar mig om hjälp, utan är självständig och letar upp spåret igen.  Kanon !
 
Nu skulle hunden få bada !! Herrejösses det var det roligaste hittills i år tyckte hon nog.  Plastdummyn hamnade i vatten några meter ut , hunden får sitta och vänta lite medans jag ställer mig i position och skickar på linjetags-tecken.  Jag tänkte att jag gör så hela tiden , så tränar vi det också. 
Sommarens största klia-sig-i-håret-moment kommer att bli avlämningar från vatten. Som så många andra hundar släpper hon dummyn precis vid strandkanten för att skaka sig, sedan leka vidare.  Hon förstår inte riktigt målbilden med denna träning än ,  allt är bara en lek för henne. Så nu måste jag lära henne att dummyn ska till min hand och sedan få hon skaka sig.  Återkommer om det ...
 
Vilja var helt wild and crazy. Vattenapportera är visst kalaskul !  Därför blir det dubbelt så hård skola med stadgan här.  Förhoppningsvis har retriever-poolen mycket träningar i vatten i sommar, som vi kan få åka och vara passiva på.
 
 
 
Woaaah det ligger en dummy i vattnet , FULLT FOKUS !
 
(dagens olydiga:   ragatan stack efter en hare vid stallet... över åkern mot horisonten .. jag är fortfarande hes...)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0