Off road

Veckan började på sämsta tänkbara sätt. Jag får reda per telefon att jag ej får vara kvar på mitt jobb. Jag blev chockad, arg och ledsen att jag inte har fått någon som helst info om detta under min tid som jag har jobbat.
Jag är mycket sällan arg, och över detta har jag varit helt förbannad. Och ledsen. Jag vet att jag är duktig, så hur fan rent ut sagt kan man behandla mig såhär !? Det är detta som är det svåra när man arbetar som personlig assistent, man har knappt några tryggheter och kan bli av med jobbet hur enkelt som helst.
Men men , dags att lägga det bakom sig nu , och börja om från grund med att söka nytt arbete.
 
Vilja fick inte mycket uppmärksamhet under mitt i det här. Märks så väl på henne, när hon vill vara med mig hela tiden och jag inte riktigt kan ,  men hon fick finna sig i det.. =/
Men ikväll var vi ute och tränade lite iallafall. Gräset har vuxit till sig rejält så nu blir det nästan ett sökarbete under de moment som var super-lätta tidigare. Tex klockan. Fast det tänker jag är bra också, att hon går på mitt tecken och sen får leta en stund innan hon finner - för hon vet ju att något finns där.
 
Började med linjetag över gärdet.  Det gick bra de två första gångerna , sista gången tappade hon bort sig och jag tror hon hittade ett sork-hål istället..  Lite mamma-tendenser !!  Den dummyn hon inte hittade på linjetaget bad jag henne att söka efter istället. Hon sökte på alla andra områden som den inte låg på ,  suck... Försöka ha tålamod och låta henne leta. Lade ut en dummy iallafall när hon inte såg för att hon skulle få hitta något.  Även sök med tennisbollar var svårt i detta höga gräs och med ingen vind.
 
Men! Idag har nog varit första gången som jag lyckats dirigera henne till en apport med tecken och signaler. När hon inte hittat sin dummy när jag visade med tecken och hon sprang förbi den , så blåste jag inkallning. Stannade henne , visade med nytt tecken och direkt närsök och hon fann den. Jippie!  Nu var ju varken avstånd eller gräset särskilt svårt, men ändå.  Som sagt, första gången det har lyckats.
 
Sen tränade jag på att lägga ut en dummy framför henne , kasta en apport (markering) åt ett annat håll och be henne hämta dummyn framför. Gick bra första gången , då markeringen inte hade så stor dragning. Andra gången kastade jag markeringen högre , och upp över en kulle = större dragning. Vilja kollar knappt på dummyn hon ska hämta, men jag skickar samma sekund. Hon sticker mot markeringen istället, jag korrigerar med rösten och hon kommer tillbaka. Jag visar dummyn igen , och hon hämtar den rätt denna gång.  Minns inte hur jag gjorde men tror jag kastade linjetags-dummyn som en markering igen, hämta den. Efter det fick hon hämta den andra som låg över kullen. Inget snack om att ha dåligt minne där iallafall!
Men att komma ihåg 2 apporter på ett linjetag, det är då värre.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0