Ett styck trött hund

I soffan bredvid mig har jag ett stycke trött hund .. !!   Vi har varit nästan hela dagen på Elmia , sedan varit hos Maire för träning sedan bus med hundfamiljen hela kvällen !
 
Jag är så nöjd med Vilja efter dessa dagar på Elmia. Hon har varit helt toppen ! Vi har varit med på 5 av 6 retrieveruppvisningar , och hon har skött sig med den äran. Idag gick hon ut som sista hund på söket som vi visade , dvs den dummy är svårast att hitta för alla hundarna innan henne har hittat sin.. Vilja springer och söker och springer långt ut på andra sidan fältet, hoppas hoppas att hon hittar sin dummy nu - det gör hon och kommer med den raka vägen till mig ! Och det bästa;   jag har inte brytt mig om att vi har haft publik !!  När vi ska gå på jaktprov är det jätteviktigt , det är bara hon & jag som är där... Du o jag Alfred...
 
På vatten-banan nere vid apporteringstävlingarna körde hon 3 försök på vattnet. Första försöket gick hon knappt i , glömde dummyn där borta och fick en hjälp-apport. Första försöket går hon i vattnet , men vänder tillbaka och kommer upp på land igen , jag får hjälpa henne vid stranden och då simmar hon och hämtar apporten. Tid 1.24 min. Tredje och sista försöket hoppar in i vattnet med en gång och simmar ut och hämtar , tid 1.02 ! Nu är ju inte tiden det viktiga, utan vad jag ville var att hon går i vattnet med en gång och börjar simma. Vilket hon lärde sig. 
Denna roliga tävling fick dock medföra att vi sen fick sitta och vara passiva bredvid, för hur kul det än är att simma i dammen är inte alla dummysar hennes... ! 
 
Vi har fått in en fin rutin på dagarna nu på Elmia , så det känns ovant att inte gå dit imorgon... Läste att det dröjer två år till nästa mässa , tråkig nyhet : / 
 
Hos Maire sen på träningen fick som ett provupplägg , med två markeringar med skott i och över vatten , ett linjetag (som hunden inte har sett), ett sök ,  och två markeringar med tennisboll.
 
Sök
Söket gick över förväntan tycker jag. Första gången Vilja går ut och söker efter så många apporter , totalt 6 st fick hon in. 
 
Linjetag
Vid första skicket springer Vilja till området som de andra hundarna tidigare fått sina markeringar, well.. Kanske inte så konstigt. Kallade in , skickade om och var säker på att hon tittade rätt. Hon springer faktiskt ut , får vittring , jag blåser närsök och dummyn kommer in. Bra !
 
Vattenmarkeringar
Vattenmarkeringarna gick bra , även den över vattnet.  Det som är negativt är ju att hon skakar sig så fort hon kommer ur vattnet ..
 
2 enkel markeringar
Ja, den första stack hon på. Jag var inte riktigt med ,  ja ja...  Avlämnadet med tennisboll är för lekfullt ,  hon tar inte detta på lika stort allvar och leker lite med bollen på väg in.
 
Lite bilder på denna träningsfyllda dag
 
 
Full fokus på vildsvinen...
 
 
Stadga och passivitet... Lova & Vilja...
 
 
Och en familjeträff igen !
 

Läxor efter dagens träning från 'hundträningsbossen'   : 
träna bort hoppandet...
fortsätta träna på ha rumpan i backen vid hälsningar , (kan man hälsa på random folk i stan bara för att träna detta ??)
avlämningar på vatten
tänka på vid söket att använda benet som riktpunkt , inte använda något handtecken då vissa domare kan tolka det som ett linjetag
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0