Elmia Game Fair

3 dagars jaktmässa har börjat !  Det är buskul =D
 
Vi kom dit tidigt på morgonen jag och Vilja ,  väntade uppe vid fältet där SSRK skulle ha uppvisning kl 10. Planen var att jag och Vilja ska vara med, men plötsligt skrämdes Vilja av att en av de stora högtalarna gav ifrån sig en smäll - var så att jag blev rädd... Efter det blev hon panikslagen, jag har aldrig sett henne så rädd =/
Det är svårt att veta hur man ska göra med en skrämd hund... Ska man gå därifrån , eller försöka rida ut stormen?  Jag gjorde en blandning. Stannade kvar, gick en bit bort , satte mig och försökte lugna henne. När hon kommit ned lite i varv och slutat sina flyktförsök gick vi därifrån. Hon var väldigt varm så hon fick doppa sig i en av dammarna , efter det blev hon lugnare. Så vi började gå upp mot området igen. Det skjuts ju hela tiden där , men hon var inte särskilt påverkad av det ljudet utan det var ljudet från högtalarna..   Så där uppe fick vi ha lite rehab-träning med lek med pinnar och det vi hittade ,  hon lugnade ned sig och kunde röra sig på samma område iallafall.  Jag tror hunden måste komma över sin rädsla, annars kommer rädslan vara större nästa gång hon hör samma ljud...
 
Det blev paus där uppe , så vi höll oss vid hund-dammarna längre ned. Jag och Vilja ställde upp på vattenapporteringen. Tänk jag som haft så svårt att stå i centrum , fast nu är det ju hunden som är i centrum och inte jag =)   Det såg ganska enkelt ut , med en kulle - några meter ned i vattnet, en damm, en skytt på sidan som skjuter av ett skott och sedan en dummy som faller i vattnet. Det tänkte jag att Vilja skulle klara !
Dock går hon ej i vattnet vid första försök (stackarn hade precis nästan somnat vid publiken) , samt att hon behövde få en dummy till kastad som var närmre. Sen gick det bra !  Och det var ju bara på skoj : )
Nyttig träning att gå i i alla sorters vatten , det har vi tränat på också.
 
Regnet kom , hunden kom till sitt lugna jag och kunde vistas bredvid högtalaren igen - det blev uppvisning på G igen med SSRK och den här gången kunde vi vara med. Upplägget var enkelt , men först lite lydnad och stadga övning , sedan linjetag, markering och sök. Vilja fick visa linjetaget och följde med ut till en buske där dummyn lades , sedan backade jag så många meter i denna miljö som jag vågade - hunden springer och hämtar. Bra !  När vi sen har ryggen om läggs en till dummy ut på samma ställe, som hunden inte ser.  Men Vilja fixar det också. Sedan fick hon ut och söka också efter en.   Skönt att det gick bra när det inte var så många som kollade !! =)
 
Imorgon kör vi igen , och då ska vi gå med i rasparaden ! 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0