Avlämningar från vatten & träff med skator

Sent igår kväll tog jag spontant fram vilt för tining , det blev två skator, för jag tänkte de tinar snabbast.  Jag packade med fåglarna, vatten-dummy m.m och åkte mot Västersjön. Där parkerade jag bilen vid badet och gick sen upp till skogen. (Hemma var det sol och 20 grader, men där ute var det moln och blåsigt.. =/ )
 
Vilja var lite skeptisk först med fåglarna , luktade på dem, smakade och fick fjädrar i munnen , nej den vill jag inte ta.  Men jag lade fågeln ca 20 meter bort och skickade som ett linjetag , då springer hon och och greppar. Några gånger kom hon hela vägen till mig , andra gånger släppte hon den framför. Men det är linjetag som funkar bäst.  Att kasta den in i skogen funkar inte alls , då springer hon dit - luktar, sen går därifrån.  Det går också ganska bra att bara gå , hon står och tittar ett tag och undrar om hon ska ha med sig fågeln eller inte.  Ibland tar hon med sig den , men lika ofta behöver hon uppmaning. Men hon springer nästan alltid och greppar , så allting kommer nog. Nästa gång ska vi träna med and , för nu har kråka, duva och skata funkat !
 
Vilja hade en konstant dragning till vattnet , så bara för vi skulle träna så mycket som möjligt fick hon gå vid sidan hela sträckan till hundbadet från parkeringen. Några hundra meter. Bara för att man kommer ut till vatten så betyder inte det att det blir lattjolajban med en gång , vill inte att hon ska gå upp i stress och förväntan bara för att vi är vid vatten. Där fanns en hund med ägare, liten pudel som ville leka. 'Ska de inte få leka' frågade ägaren. Nej, svarade jag. Förklarade att vi jakt-tränar så först är det lugn och passivitet som gäller , sedan träning och först efter det kommer lek..  Sen gick hon så nu fick Vilja bada. Tänkte mig träna att undvika skak up från vattnet. Och vad gör hunden? Skakar sig i vattnet , jaha.. Enkelt.  Jag ville ha henne att kunna gå ur vattnet med dummyn i mun , och att jag hinner ta den innan hon skakar sig. Hela grejjen går väl sådär. Jag har bestämt mig för att använda klicker , så jag har klickat när hon kommit upp ur vattnet - jag hunnit ta dummyn och hon ej har skakat sig. Tack vare klicker har vi ju fått de avlämningarna på land som vi har , och hon fattar klicker så det är värt att försök.  Det är alltså inte att hon lämnar till min hand som jag klickar för nu , utan att hon går upp ur vattnet utan att skaka sig.  Vet inte ens om hon fattar att det är det hon gör , men det märker vi !
 
Tränade det 2-3 gånger med paus/passivitet emellan ,  lite sök emellanåt sedan fick hon träffa en skata igen och få med sig när vi gick.
 
 
 
Avslutade dagen med promenad runt Rocksjön.. vilken underbar dag..

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0