24 maj

Maj 2013 , Viljas tur bland maskrosorna
 
 
 
 
 
 
Ikväll gick jag ut på gräsmattan och testade en ny "lek" med Vilja . Den var ungefär som klockan , men bara lite skillnader. Som en uppdatering kan man säga. Vet inte om man kan träna såhär, men det kändes rätt och vettigt så jag testade !
 
Dirigeringsövning , uppdatering av "klockan"
 
Jag hade en dummy kl 3 el 9 , hunden satt 5-10 meter ovanför mitt-punkten. Jag backade ca 5 meter , kallar in , blåser stopp, gör tecken åt apport. Hur enkelt som helst, och det funkade! Vilja stannade på min signal , (satte sig dock inte) , väntade på mitt tecken och sprang mot sin apport och hämtade.. Heja !!
Inkallning + stopp har jag lärt in tidigare, kallat in under promenad och sedan kastat en tennisboll när jag blåser stopp. Det lärde hon sig ganska fort.
Nu är det stadga vid stoppet med som vi behöver träna, hon sprang direkt till apporten vid ett tillfälle när hon fick signalen, det var fel.  Så då fick jag belöna henne vid stoppet några gånger, gå fram och ge godis och inte ge något tecken alls.  Eller låta henne komma till mig efter inkallning-signalen, så hon inte förväntar sig ett stopp där.
Ruskigt kul att hon fattade grejen !!  Denna "leken" hade hon inte fattat för ett par månader sedan. Allt mognar fram. Samma sak när jag backar för långt ifrån henne och ska ge tecken åt en apport, det är bara ett visst avstånd som funkar än så länge. Men det kommer.
 
Linjetag har också mognat fram.  Idag kunde hon både springa iväg och göra nr 2 efter apporten lades ut , ligga kvar på gräsmattan när jag slängde bajspåsen , sedan gå fot mot apporten som jag lade där borta, och springa direkt ut och hämta !  Att minnas den hade hon inte gjort för ett par månader sedan. Inte heller kommit ihåg apport nr 2 längre bort när hon hämtat första apport i ett linjetag.  Så kul det är när allting bara funkar. Det är som att gå i skolan, man måste lära sig alla kapitel i en ordning för att klara av nästa moment.
 
Idag har jag fått mitt paket från Engelson innehållande min nya hundväst. Eller "prov-västen" som ska jag kalla den. Västen med Aim-high loggan på ryggen som jag enbart ska ha på träningar och prov.  (den andra västen använder jag dagligen och tvättar desto oftare, kanske bökigt och tvätta en väst med brodyr)
Tänk att om en månad åker vi troligtvis till Västerås för Working Test !! : O

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0