Premiär-turen

Sådärja ! Nu har dummy-väskan med tillhörande apporter varit med ut för första gången, fast jag använde bara tre...  2 st i linjetag och 2-3 i "klockan" . Linjetag med två går bättre !  Hon kommer lättare ihåg att det finns en till ute.
Apporten längst bort hamnade lite i en sluttning och blev osynlig , Vilja visste att den fanns där och ville springa bort dit när hon hämtat första. Men hejdade sig på mitt ord , och kom med den hon hade i munnen.  Gjorde om det igen så apporten längst bort blev osynlig , hon mindes att den låg där och sprang för att hämta.  Att få henne att springa rakt såhär på en gräsplätt när inte apporterna är synliga vid första anblick , kan göra att hon springer en aning vågigt, fast ändå rakt. Så borde jag sluta träna så?
Speciellt på ett skick då hon stannade upp framför mig , hon mindes inte dummyn , sprang lite i en båge ut (fast höll sig ändå i kurs)  för att sedan finns apporten.  Vill ju förstås ha spikraka skick , kanske borde träna mer på en stig och synliga apporter ?  Men om man aldrig lämnar stigen, hur ska man då komma vidare i sin träning?  Eller känns som att huvudsaken är att hon ändå finner något där ute , när hon litat på mitt tecken? 
Många frågor. Ovan tränare.
 
Tränade klockan då jag numera utökar avståndet från mig och hunden.  Får ibland vara övertydlig så hon lyfter rumpan och hämtar, händer att hon tvekar och bara sitter kvar. Hon tog "fel"  när hon egentligen skulle ta den bakom sig , så det tränade jag några gånger extra genom att ha en dummy bakom sig - lägga en åt höger /vänster, dragningen är förstås åt sidorna....men hon ska ändå gå Ut på mitt tecken , för där ligger en apport även om hon inte sett att den läggs där. Lite tveksam , men gjorde rätt de flesta gånger.
 
Avslutade med ett sök då jag lade ut 3 st dummis i en sluttning och skickade på sök.  2 st kom in felfritt, den tredje tappade hon lite fokus på,  och kom tillbaka till mig för att äta lite harskit..   Manade på att hon ska ge sig ut och söka , och då fann hon sista. Inte tränat sök med fler än en apport förut , så det här med att söka-hämta-söka-hämta-söka-hämta är något som får nötas in, precis som med allt annat !!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0