Morgonpromenad och linjetag på cykelväg

Nu har jag och Vilja varit ute på en härlig och lagom morgonpromenad till Huskvarna. Det känns som att vi börjar få kläm på det här med linjetag nu. Jag vet hur jag ska träna, och hunden vet vad den ska göra.  Cykelvägar känns som ett bra ställe att träna på just nu. Hunden tränas på att springa rakt ,  och hon tränas på att springa ut även om hon inte sett att jag lagt ut något  (kallas det dolda apporter?)
- eller ser apporten med synen.
Idag "tappade" jag mina vantar och la dem medvetet precis ovanför ett backrön , så att Vilja inte skulle se vantarna alls när jag skickade henne.   Hade gjort några lättare innan så hon ska lyckas.  Cykelvägen är också bra att träna på för där slipper hon söka efter vad som finns där, utan hon ser apporten med en gång när hon springer på den. Keep it simple and stupid sägs det ju...    Så jag gör väldigt lätta avstånd hela tiden. Utökar så småningom. Såhär tror jag att jag kan träna så länge som jag bara har en apport och tränar på grusvägar eller liknande. För jag tränar ju på att hon ska springa Ut på mitt tecken, lita på mig när jag säger att det finns något där.
När jag sen ska träna med fler än en apport, och i annan träning får hon gå med när jag lägger apporterna igen.  Backa bandet så fort man avancerar eller byter terräng.  Japp, blir nog bra det här !   Nu väntar vi bara på träning hos uppfödarmamma : )
 

 
Jag fick eftermiddagen fri, så jag packade dummyväskan och tog med mig den ut till elmia-fältet för första gången ! Bär man den långt är den ju tung ! Med 4 st dummy i ,  2 kg ??  Ska det kännas så tungt !?
På vägen dit träffade vi en hundägare med en labbetik. Den var också års-gammal. Tydligen hade den lite svårt med vett & etikett, hyfs ihop med andra hundar, berättade ägaren. Vilja tog på sig rollen direkt att uppfostra.. Hon bokstavligen tryckte ner den tiken till marken , och hade diverse ljud för sig. Inget jag sett förut att hon gör så ?!   Ägaren sa att det var lugnt , denna hund behövde uppfostran. De lekte om vart annat, jagade varann , Vilja läxade upp den mindre och mindre och efter ett tag lade sig hunden självmant ner och visade underkastelse. Jaha, jag som alltid sett Vilja som den som är lägst i rang bland andra hundar.  Hon kanske tyckte att denna spralliga tik hade nåt att lära sig , isåfall är det en klok och språksäker hund jag har !
 
Åter till träningen. Efter leken var jag rädd att Vilja skulle ha mattats av , men hon var lagom taggad ändå.  Tränade mestadels linjetag med två apporter. Hon är säkrare på andra skicket, men fortarande inte helt säker. Hon stannar upp, avvaktar innan hon springer igen. Jag hade nog lite för långt avstånd , för hon uppfattade inte grejjen riktigt och såg inte heller apporten - som jag tror att hon behöver göra vid andra skicket för att lära sig.  Det är som att hon inte förstår att hon ska springa en gång till och hämta nåt , jag har ju redan sprungit ut och hämtat den ??    Men det går definitivt bättre nu än vad det gjorde för ett tag sedan , så det är väl bara att nöta nöta nöta.
 
Tränade lite klockan ,   känns som att hon tappat lite. Inte helt klockren (haha)  som jag tidigare uppfattat henne. Efter det gjorde jag en ny grej ; satte henne och gick sen långt bort och kastade en dummy.  Gick sen en båge runt henne och kastade två till.  Som en trippelmarkering , hon såg att tre st lades ut sedan fick hon hämta en och en.  Denna övning känns ju inte som så svår där på fältet med kort gräs ,  hunden kan nästan gå på syn.  Därför gjorde jag sen ett sök för att hon verkligen skulle jobba med näsan. Och det gjorde hon ! Hon letade länge och noggrant , frågade mig några gånger om hjälp men jag försökte vara passiv..
 
Är överlag nöjd med dagens träning ! (förutom de par gångerna som hon valde att äta harskit istället för att ta upp apporten..!) 
Det var en härlig känsla att få träna "på riktigt" med ett gäng dummys. Att få träna med sin hund som man har lärt alla grunder själv. Att sitta kvar ,  att hämta apport , komma in och lämna av i hand. Det har bannemej inte varit någon självklarhet !!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0