7 mars

Idag har jag tränat linjetag och sök med tennisboll.  Gjorde linjetag med boll just för att synretningen blir väldigt liten, och vovven får träna på att springa rakt ut tills hon finner något. Hon var jätteduktig , hon kutade och stannade på vittring av bollen. Ibland fick hon se att jag lade ut bollen och vi gick framåt en sträcka, men ibland så släppte jag den bakom hennes rygg och skickade sedan på ett ganska kort avstånd, så att hon skulle lyckas.
Gjorde samma sak när jag tränade sök , släppte bollen när hon inte såg och sedan kallade in. Hon har lärt sig skillnaderna på Ut och Sök, och börjar att söka på kommando,  och hon letar när jag har sagt att hon ska söka.
Blåste väldigt, väldigt kallt idag... Även om det varit blå himmel hela dagen, så har det ändå varit kallt. Kan inte den sköna luften komma med?! Ibland är Jönköping fel ställe att bo på. Kalla kalla kalla vindar.
 
Har klickertränat avlämningarna igår.   Hon var en pajas med dummyn , hon visste inte hur hon skulle göra med den när jag inte hade nere min hand - som hon har lärt sig att lämna av till. Hon släppte den, tog upp den, släppte, tog upp, satte sig och släppte osv osv. Men någon gång satte hon sig, höll dummyn fint i mun ett par sekunder - klick !  Det är så jag vill ha det. Är inte handen nere så jag tar den med en gång så ska hon istället sätta sig med dummyn och hålla fast. Något 'loss'-kommando har vi dock inte än..
Det här med att influera klickerträning i jaktträning går ju i vårt fall ganska bra!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0