Träning med två dummis & utebliven raketrädsla

Att lägga 'klockan' med två st dummy's gjorde Vilja en aning förvirrad.  Hon gick åt fel håll och tog fel dummy de första gångerna, då korrigerade jag henne och sa nej.. Skulle jag kanske inte ha gjort, då hon nästa gång inte gick åt något håll alls.. Det räcker kanske att bara utesluta beröm , hon tar ju åt sig så lätt på korrigeringar och jag blir lite rädd att hon ska tappa gnistan om jag ska fy'a henne.  Att lägga dummyn kl 12 och träna Ut-tecknet gick bra, men då hade jag bara en.  Hon verkar bli så kluven när det ligger fler än 1 st , hon vill ha båda.  Gångerna efter gick hon bättre åt rätt håll, efter att hon funderat en stund.  Antingen sprang hon då till mig, eller så sprang hon till andra apporten. Hon vill ju ha med sig båda.. !  Jaja , det tar på tålamodet ibland att träna denna hund.. Men jag försöker att inte bli frustrerad, utan istället bara gå. Hon kan ju inte hjälpa att inte poletten trillat ner än.. !  Hon var lika förvirrad när jag började träna med två signaler , men nu kan hon dom klockrent - så med lite (eller mycket) träning så kommer hon nog förstå bättre o bättre!
 
Nyårs-skiftet och alla raketer är nu över hoppas jag.  Vid tolvslaget här smällde det väldigt intensivt under ca 45 min. Jag hade trott och hoppats på att Elsa blivit mer eller mindre döv (hon hör ju förskräckligt dåligt ibland när man ska säga till henne ute) , men hon är alltså inte döv. Under alla smällar trodde hon att vi alla höll på att dö =/   Så jobbigt att hon ska vara så rädd... Hon ska sitta i knät på en, och är så klumpig. Sitter och skakar. Vilja undrade vad hon höll på med, och blev faktiskt lite irriterad att hon också skulle upp i soffan och trängas. Vilja tog det alltså hela med ro, hon var inte berörd alls. Så skönt ! Det smälldes stora fyrverkeri-pjäser precis utanför mitt fönster, antingen så satt hon och tittade hon med eller bara brydde sig inte. Hon verkar trygg,  och dammsugaren är nog det enda som hon blänger på.
 
Jag ville verkligen inte få en till skotträdd hund , så känns skönt att hon inte brydde sig !! :) 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0