Träning hos Maire / 10 månader

Jaktträning hos Maire , 27/1-13

 

Strax 10 månader

 

Vi började med att koppla lös våra hundar , hundarna skulle befinna sig vid vår sida lugna och sansade. Vi gick på ett led. Varierad hastighet för att sedan gå om varann. Vilja skötte detta bra , hon vet vad ”här” betyder och kunde hålla sig där även om det var frestande att nosa på de andra hundarna.

Sedan fick vi var och en göra ett linjetag. Vilja gick fint fot på vägen ut, samt tillbaka. När jag skulle korrigera henne och sätta henne i bättre position stack hon... Men gjorde inget väsen av det, hon trodde att min hand betydde att hon fick gå. Något flamsig efter hon tagit upp apporten (plast) , kom inte med den utan började leka istället. Jobba jobba på avlämningar...

Största delen idag bestod av att sitta och göra ingenting. Jag tyckte hon skötte detta bra ! Har faktiskt inte så mycket att klaga på där den här gången. Hon stack en gång , då tog jag i henne ordentligt och efter det satt hon stadigt även när de andra hundarna blev utskickade. Stort framsteg då hon tidigare haft benägenhet att sticka varenda gång någon annan gjorde något 'där ute'.. 

 

Stopp-signal och närsök

 

Nu är det dags att sätta ihop signalerna. Tre koner sattes ut på åkern, dit skulle vi skicka ut hunden. Oj, hur ska det gå tänkte jag. Jag har inte tränat det tidigare, att skicka Ut utan att en apport ligger där. Men jag testade, Vilja sprang ju ut förstås. Mot konen, för att leka med den... Är väl inte så konstigt egentligen då detta var en ny situation. Efter lite jobb och möda fick jag till ett fint stoppande iallafall. Påbyggnad på denna övning var att tre bollar lades ut , för att en och en hämtas hem. Den övningen gick helt ok , hon sprang ut , fick höra närsöksignalen – hittade boll. Men sen....? detta tjatande med avlämningar!! Är det svårt att få ett bra avlämning med dummy så är det ännu jobbigare med boll. Jag tjatade och tjatade, fick bollen i handen efter mycket om och men – därefter kom den andra bollen snabbare i hand. Hade hon fattat något av det då? Kan ju hoppas.

 

Markering

 

Andra passet då vi var ute tränade vi markeringar. Gick fot upp över åkern, till ett område med vass och liknande terräng. Ställde oss som i en kvadrat och kastade apporter till varandra. Mycket träning - passivitet och stadga. Vilja skötte detta bra , hon markerar bra och söker av området bra. Hon fann alla apporter utom en , som kastades om. Samt att hon hade bra stadga, kunde se apporter falla men acceptera att alla inte var till henne. Mycket bra träning.

 

Men så är det ju avlämningarna , som behöver nötas in. Har fått i läxa att varje dag träna detta hemma. Att få upp huvudet, få henne att komma upp med apporten så att jag kan ta den. Som i det i dagsläget ser ut så duger ju inte detta alls. Så träna inne ska jag ta och göra. Hoppas att det släpper någon gång och polletten trillar ner, är så tjatigt detta ..! Hur svårt ska det vara att komma in och lämna av apporten snyggt i hand !? Fast hur roligt vore det med hundträning om allt var klockrent från början.

 

Det känns rätt skönt att läsa anteckningarna från träningen i slutet av oktober , då det var mest kaos i min skalle och jag visste inte hur var jag skulle börja träna. Jag hade en hund som drog i kopplet , var okoncentrerad , kunde inte gå vid sidan , visste inte var stoppsignal var osv osv... Nu har jag betat av lite , och hade idag en hund som jag kunde föra utan koppel hela tiden , som var lugn när hon såg andra hundar arbeta och som jag tyckte hade en bättre kontakt med mig. Puh...! Rom byggdes inte på en dag, right ??

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0