Pass 1

"Lämna av föremål i natt"?  Haha, menar ju i hand ! Jag var visst tröttare än vad jag trodde.
 
Testade det här i efm efter att jag hade vaknat. Det gick ju ...ehh.. sådär. Hon gick och åt på dummyn istället , och tennisbollen lekte hon med - som vanligt. Men jag var envis , och vill att vi iallafall ska ta första steget inom kort.
 
Slutetmålet är att Vilja ska komma upp med huvudet och lämnar av apporter/föremålet i hand, och göra detta även utomhus.  Jag vill även att hon ska hålla apporten mot min hand i ca en sekund och helst släppa på kommando.
 
Första steget som jag har klickat för idag är att hon bjuder upp dummyn till mig, och i den sekunden klickar jag samtidigt som hon då släpper. Klicket kommer när hon har dummyn i munnen till min hand , och inte när den hamnar i backen  - även om det är inte många millisekunder där emellan..  Detta är därför jag älskar klicker, man kan fånga beteendet på exakt rätt sekund och belöningen kan komma några sekunder efter.  Vilja gjorde detta kanske 2/10 gånger, resten av gångerna slänger hon den vid mina fötter.  Men två klick är bättre än inga!
 
Skönt att veta vad vi har att träna om kvällarna

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0