Domar-Birgittas tankar

Jag är inne och läser på Birgitta-meadowlark gundogs blogg, där hon beskriver hur hon ser på relation förare-hund, och varför just fotgåendet är så viktigt
 
"Fotgående är en relation - inte en exakt placering vid ett ben. Fotgående är att följa sin idol - vart den än går. Trygg i förvissningen att om jag bara går hos husse/matte så är allt tryggt och lugnt. Här är gott att vara. INTE "här finns det godis att få för det har hon i fickan" eller "snart rycker hon i halsen eller slår mig med kopplet". Här är gott att vara. Fotgående är en avslappnad och rofylld förflyttning - en stand-by position, ett självklart val av placering i ett team - nära varandra."
 

Tycker det beskrev det hela så bra... Jag tränar fotgåendet på varje promenad. Rätt ofta när Vilja bara går och drar i kopplet och vill framåt. Då kopplar jag av kopplet och hon går vid sidan istället. Mycket behagligare. Dock så har hon en tendens att smyga sig framåt ,  att hon hamnar en bit framåt mig. I det läget har hon ändå full koll på vart jag är, och hon går "med mig" även att hon är en bit framför, men jag vill ju ha henne närmare.  Så jag brukar påminna henne om positionen, alternativt nypa lite lätt i baken.  Den korrigeringen får henne aldrig att bli låg ,  hon är alltid så mån om att göra rätt och tar inte åt sig så hårt av mina korrigeringar ,  det är rätt skönt.  Belöningen brukar bli lite kamp ,  eller bara fri-kommando. Jag upplever inte att hon går vid sidan bara för att förvänta sig en belöning , så jag tror och hoppas vi är på rätt väg att ha ett bra fotgående. Men vi kommer att behöva träna i många. många, många nya miljöer !!
 
Birgitta beskriver också hur viktig relationen är.. Att vid stoppsignal få en hund som på en blixt-sekund stannar upp , frågar sin matte/husse "vad vill du ?" ,  får man den reaktionen har man fått sin hund att välja sin förare före sitt arbete
Hela detta blogginlägg handlade i grund om pip och ljud hos hunden. Birgitta menar att man från början inte lagt vikten på relationen , utan man har gått för fort fram , skapat förväntningar redan i låg ålder.
 
"Om en hund är trygg och i balans finns inget skäl att ljuda. Om en hund är van vid väntan utan förväntan finns inget skäl att ljuda."

Så kloka ord !! Ser fram emot träningsdagen med henne som kenneln håller på att anordna!

Kommentarer
Postat av: Nathalie

Mycket klokt sagt av henne instämmer absolut.. Ska bli oerhört roligt att träna för henne. Hoppas de går fort tills dess:)

2013-01-22 @ 08:22:28
URL: http://teamalcatazz.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0