Dag 9

Imorgon är det dag 10 i löpet, undrar när höglöpet faller in?  Och vilken dag hon är mest "villig"  ?  
Jag vet inte om jag märker någon skillnad i temperament, mer än att hon kissar precis överallt, morrar och skäller dom hundar hon inte känner.. Som vanligt alltså. Tvivlar ju på att hon hade släppt till för någon i dagsläget så främlingsfientlig som hon är! Men ändå får man vara på sin vakt..
Får se vad Milton tycker om henne nu i veckan , är ju lite krångligt just nu när vi inte kan ha dem ihop som vi egentligen behöver.
 
Har nyss haft ett pass klicker-träning ,  det är skoj !  Igår lärde jag henne "PANG" (lägga sig på sidan) på ungefär tre minuter , dock utan klicker och bara med leksak. Lättlärd tjej!  Försöker klicka in just nu att hon ska stänga dörrar , inte shape'at färdigt momentet än då jag vill hon ska stänga dörren i ett "nos-drag" eller vad man ska kalla det, samt göra det på kommando. Men det är på god väg ! Har också börjat klicka in 'snurra', går åt vänster varv med hand-target samt att hon började spontant . Höger är svårare.
 
Vilja fick prova Elsas spårsele tidigare. Den passade helt ok ! Jag är sugen på att testa person-spår senare när det blivit barmark och plusgrader.. Jag har ingen aning om om Vilja kommer att förstå något av det , men gör hon inte det kan ju alltid Elsa gå färdigt spåret.  Jag tror dock att alla hundar kan följa ett spår , bara de uppfattar spåret samt har en motivation av att följa det.  Finns perfekt spår-mark ute vid Axamo, vid hundbadplatsen. Då kan jag först lägga spår, träna något med dummy medans spåret "kallnar", sedan gå färdigt det. När det sedan blivit badväder kan vi träna något i vatten..  Hejja , tur det går mot varmare tider!  Det kommer verkligen att bli mer aktivitet utomhus senare , ett ännu roligare liv för Vilja och roligare med bilder i bloggen. Det här med snö och minusgrader är inte lika kul alltså. 
 
Fast igår var magiskt... Massa minusgrader , snötäckta träd , och sol som lös i genom skogen. Jag och Vilja helt ensamma i skogen , underbart !

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0