Apport !

Åh, jag är så nöjd efter dagens träning !!!!!! Tänk , alla dessa gånger som jag har tränat Vilja med dummisar och nästan aldrig fått den i handen, nu fick jag den i handen nästan alla gånger ! Även utomhus!  Och fick jag den inte i handen på en gång, pga fel grepp eller att hon släppte för tidigt, så greppade hon den igen och försökte på nytt. DUKTIGA LILLA HUND !! 
 

Linjetagen var helt perfekta. De var långa , 75-100 meter. Hon sprang som ett skott iväg , greppade , och sprang hela vägen tillbaka till mig med dummyn i mun. Utan någon paus för att byta grepp, inget ärovarv runt mig , utan direkt till min hand för att sedan få sin köttbulle. Snacka om att jag är stolt !
 
Tränade samma sak med tennisboll ute.  Med den är hon desto mer lekfull , slänger sig på bollen så den flyger iväg , men hon var ganska duktig på att lämna av den med ! Ska fortsätta träna på det, så att jag sedan kan träna in ett sök med tennisbollar och efteråt få alla bollar i hand. Tränar på att ha längre och längre avstånd, tex bollen en meter framför henne. Sedan står jag 5-7 meter ifrån henne och hon ska lämna bollen direkt till mig.
Hon får en godbit efter varje avlämning , men det ska vi på sikt minska. Jag vill att hon ska förvänta sig att få en godbit, att det är delvis därför hon lämnar av den hos mig , men att hon ska vara villig att göra det även om hon inte får godis varje gång.
 

Ska även fortsätta att ha en tennisboll som störning, tex vid 'klockan' .  Det hade hon desto svårare för nu , att ha två saker framme ställer till det rejält för henne. Men jag ska försöka lära henne att allt får hämtas i sinom tid, bara att det ska ske i Min ordning.

Kommentarer
Postat av: Maire Pyrrö

Bra..Vilja är mogen för kraven att få apporten i hand : )

2013-02-01 @ 16:59:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0