Träning i snö

Alla apporter i handen även i snö , härligt !  Härligt att träning ger färdighet , och att man måste träna för att komma framåt
 
Tränade mycket linjetag , med två apporter. Tränar på att hon ska komma ihåg att en apport till ligger ute när jag ska skicka. 
När jag skickar henne på andra apporten stannar hon där den första låg , det tycks inte koppla med en gång för henne att det gäller att springa Ut tills hon stöter på en dummy. Att alla inte ligger på samma ställe. När hon stannar halvvägs vänder hon sig om och frågar mig vad hon skulle göra , jag skickade då ut henne med tecken. Hon tog tecknet med en gång och sprang direkt ut till dummyn.  Andra gången hon gjorde detta stod jag bara tyst, väntade ut henne tills hon självmant vände om och sprang till apporten. Duktig !
En gång fick hon med sig båda på hemvägen  , varför springa två gånger?
 

Sen beslöt jag mig för att kolla om hon lyder på stoppsignal.  Det gjorde hon. Gick en bit bort och kastade en dummy upp i luften, som jag sedan skickade henne på. Direkt efter blåste jag stopp, jag fick en snabb reaktion och Vilja fick en tennisboll. Krävde inget sittande i det läget , utan ville bara att hennes reaktion och belöning skulle komma snabbt.
Det känns som svårt att få en signal-lydig hund under arbete..innan hunden lärt sig. Att stoppa /kalla in henne är inga problem när hon inte är under arbete. Men hur får man hunden att lyda på signal när den söker efter en apport? Då man ska gå in och dirigera hunden. Genom träning och vana antar jag, samt efter lyckade scenarion då hunden gått på signal.. Den måste ju vara villig att samarbeta, inte bara köra sitt eget race.
Är det det som innebär att "hunden går ur hand" ?
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0