Rally !

Nu har jag fått inbjudan till rallylydnadskursen ! Kul ! Söndag 24 mars börjar den , 5 söndagar varannan vecka i vår. Ser lite fram emot det faktiskt. Mest bara för att gå kurs, jag tycker det är himla skoj (och inte trodde jag att jag skulle välja rallylydnad?) , träffa andra hundägare och ha roligt ihop med hunden. 
 
Det jag funderar på nu är , hur lära in skillnad på fotgående och jaktfot?  Vilja går finfint jaktfot, men aldrig att hon kollar upp mot mig , så detta blir ju ett helt nytt moment att träna !
 
Det är även en tävling precis efter kursen avslut , den kanske man skulle satsa på ?  
 
Så fram till sommaren blir det alltså
 
  • JAKT
  • Rally
  • Spår
Jag tror inte hunden kommer att ha tråkigt ... : )  och inte jag heller!   fram tills dess går vi bara och väntar på barmark och plusgrader
 

 
Första passet "fot" klickertränat !   För Vilja betyder just nu fot - sätta sig vid vänster sida , men vad hon har blicken är en annan fråga... Hon är så mån om att göra rätt, så när jag väntade på hennes ögonkontakt hade hon redan hunnit flyttat rumpan - till vad hon trodde skulle vara rätt position - men positionen var rätt från början, det var bara ögonkontakten jag väntade på
Klickern kommer att komma väl till hans vid detta stora projekt ..  Ska använda mig av näsa-nos-övningen (den som var så tråkig att träna)  som vi lärde oss på valpkursen , gå baklänges och klicka för när Vilja följer med och har ögonkontakt. Öka kraven , gå längre och längre steg och sedan kunna svänga , för att sedan vända helt om och hon förhoppninsvis följer med med blicken.  Fördelen med att träna såhär är att mina händer är bakom ryggen , dvs inga "godis-händer" , inget fusk !
Kommandot "fot" betyder alltså kolla på mig och gå här , inget direkt fokus på position innan hon lärt sig ögonkontakt
 
Genom detta inlärningssätt tror jag inte heller att det kommer att bli några problem för henne att skilja på lydnadsfot och jaktfot, då jag lär in lydnaden mer som ett slags trick... och jaktfot är egentligen bara en känsla , något hon gör utan att koncentrera sig särskilt mycket

Kommentarer
Postat av: Maire Pyrrö

Var inte orolig Vilja kommer efter hand lära sig att titta framåt då något faller (jaktfot) Lydnadsfot använd gärna ett annat komando...lovar det faller på plats ju mera du/hunden träna på de olika fotgående

Svar: Tack , jo jag tror inte det kommer vara några problem, inte efter att hon lärt sig skillnaderna : ) kram!
Josefin Johansson

2013-02-25 @ 18:54:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0