Linjetag , sök

Jag vet inte varför jag blåste stopp nu efter jag skickat ut henne mot en apport , varför skulle jag kolla även idag om hon var stopplydig ? Det visste jag ju efter igår!  Efter att jag blåst stopp förväntade hon sig nämligen att bli stoppad , inte bra : /    många linjetag tränade jag... Först med dubbla , sedan med en.  Går fortfarande sådär med 2, undrar när det börjar mogna ?  Klockan med 2 apporter har nu börjat bli lättare iallafall.
 
 Jag blev varse om att det finns en anledning att inte stoppa hunden för ofta på linjetag .    Så jag hoppas inte hon ska stanna nu varenda gång !    På promenaden sen tränade jag linjetag med skinkbitar som jag gick ut 10-15 meter och lade. Inte tränat så förut, men jag testade. Och det gick finfint !
 
Sedan tränade jag litet sök.. Det ingår ju på proven, att hunden ska söka självständigt. Så hur ska jag lära henne att göra det ?
Antar genom att hon ser att jag gömmer en apport  sedan skicka ut på "sök" . Gjorde lätta övningar, snön är ju en stor svårighet i sig..  
Nu känns det som att vi börjar få klarhet i olika kommandon och tecken i vår träning..
 
APPORT =  synlig apport , Vilja hämtar och jag vill ha apporten i handen
"VILJA" = markering, Vilja ser att en apport faller och får lov att hämta
UT =  linjetag , Vilja springer rakt ut och hämtar apport
SÖK =  söka självständigt
Hand upp = stanna och sitt
Armar åt sidan = hit
Armar åt höger, vänster, ut
Hand ner = närsök
 
Stoppsignal + närsök   , jag brukar träna som så att jag lägger godis på marken ute när hon inte ser, sedan backar jag några meter. Kallar in , blåser stopp där godiset ligger, sedan blåser jag närsök och hon letar. Skulle hon vara för långt från godiset kastar jag några till som hon hittar och får belöning för.
 
Inkallning + stopp   ,  någon gång då och då kallar jag in och sedan stopp , då får hon en boll eller liknande som belöning
 
Det känns som att vi har kommit en bit på väg nu , allt är fortfarande mycket grund-träning men det går att sätta ihop allt så det blir som ett moment. Det är kul !    Och det bästa med jakt-träning är ju att det går att träna hur mycket som helst , förhoppningsvis i många många år framöver.
 
Ikväll åker våra inneboende hem till sitt. Milton och kissen , det har varit mysigt att ha dem här. Katten hade kunnat stanna, han märks inte och kommer bara och gosar rätt vad det är . Men tre hundar hemma konstant hade jag inte orkat med : )
 
 
den vanliga synen i köket ...
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0