14/2

"Det viktiga i inlärning är inte att lägga dummysarna långt ut åt sidorna från hunden. Svårigheten som man ska gradvis öka är hur långt du själv står från hunden, och den ska alltid välja den du dirigerar till."
 
Jag googlar och läser en del bloggar om jakt-träning. Man lär sig faktiskt väldigt mycket av att läsa hur andra tränar, och vilka kurser de har varit på och vilka moment de har tränat på. Det är förstås inget jag tillämpar i min träning än , men det är bra att få lite hum om hur man kan träna senare. Detta är ju en helt ny "sport" för mig (och en helt ny hund att äga!) , men känns som jag ändå börjar få rätt bra pejl på hur jag kan träna.
Ska träna det där så fort snön töat bort... Att öka avståndet från mig och hunden, och ändå ha apporterna rätt nära. Kan inte den där j*vla snön försvinna nu... Både igår och idag har jag haft en frivillig kastare med ut i skogen , men kändes inte lönt att träna några markeringar nu pga snön.
 
På skogs-rundan idag testade jag om Vilja lärt sig kommandot "sök" . Slängde ner en boll i snön när hon inte såg , tog in henne och sade åt henne att söka. Hon började använda näsan med en gång , sökte lite och fann sen bollen. Kanon !

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0