WT-träning hos Pia A

Eftersom jag har ett WT i sikte så måste det ju tränas! Igår var vi ett gäng på 5 st hundar som samlades hos Pia Andersson utanför Bottnaryd. Hundar i ungefär samma nivå så det blev samma upplägg för oss alla. Vi körde som stationer , för att göra det likt ett WT.
 
Första stationen var en markering i skog, med dold kastare. Dummyn kom (eller skulle iallafall komma där när jag kastade..!) vid en gran i lätt uppförsbacke. Vilja spikar den klockrent , far ut och hämtar.
 
Andra stationen körde vi en till markering fast vid en grusväg. Hunden skulle då bedöma avstånd vart den landade... Vilket visade sig vara riktigt klurigt !!  Men Vilja låg i och sökte , men kom inte riktigt ut till området.
 
Tredje stationen körde vi en till markering , med synlig kastare och med skott. Direkt efter läggs en apport ut på samma ställe som markeringen, som hunden sen skickas mot. Vilja löste detta fint!
 
Fjärde stationen var närsök. 3 st dummys lades ut i ett område med smågranar som hunden skulle hålla sig i och söka.  Jag bara blåste söksignal så fann hon 2 st med en gång, duktig hund !!
 
Femte station var vatten. Vilja har inte riktigt fokus framåt vid kastet, men hon fann den ändå. Hade hon baaaara kunde lämnat av i hand innan skaket hade jag varit fantastiskt nöjd !! Men nu var jag inte riktigt snabb , så jag hann inte. Det där tränar vi ju mycket på annars. Och det ÄR svårt för henne att låta bli skak när hon går i från torr hund till våt hund.
 
Fotgåendet har blivit bättre. Vid femte stationen vädrade hon vatten på 200m och hade en väldig dragning framåt. Fotgående en bra bit ned till vattnet , och hon höll sig bra vid sidan.
Passivitet vid vatten klarar hon också fint !
 
 
Kanske är vi färdiga för ett WT ändå ?! : )
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0