Träning i Svinhaga

Tänk vad man utsätter de stackars hundarna för. Man lämnar dem många timmar när man måste arbeta. Kommer hem som ett yrväder, byter kläder, ropar på hunden att följa med ut och hoppar in i bilen för att hoppa ut vid en gruppträning 45min efter de börjat. Och sedan kräver man att de ska vara lugna .. ?!
Jag åkte alltså till Svinhaga efter jobbet i hopp om att hinna med att träna ikväll. Och det gjorde jag ! Det blev en väldigt bra träning. Vilja var förstås taggad , men inte suuuuper-taggad.  Hon var i stress när vi kom ur bilen , så när jag meckade med lite dummyväskor och sådant hade jag henne till att sitta, sedan fick hon göra ifrån sina behov och springa runt bara lite. Efter det var det ordning och reda.  Fotgåendet kändes bättre idag. Jag har koppel på hela tiden så att jag korrigerar , jag byter tempo och går saktare ibland och ibland stannar jag - och kräver att hon ska vara med med en gång annars korrigerar jag.  Men överlag, nöjd !
 
Vi hade lite olika saker som vi skickade hundarna mot. Långa linjetag (100-150m) , linjetag + närsök, linjetag 50-100m , sedan skottapport.  Vilja har fort som en kanonkula på de linjetag'en som hon kom ihåg att något fanns där. Jag fick dock gå närmare rätt ofta för att dragningen åt sidan var för stor pga skottapport som hamnat i området brevid. Vilket ja kanske inte var så konstigt.   Så jag tränade med en kortare sträcka plus att jag kastade en markering för att ändå få med störningen , men med större chans att hon lyckades. Och det gjorde hon !
Det har varit ca 10 skott ikväll med hälften skottapporter och Vilja har inte fått hämtat något alls! Jag känner att hon ligger alldeles för högt redan i förväntan, så skulle jag låta henne gå på någon så kanske hon tycker att hon alltid ska få hämta...  Så det är hon alltså inte redo för.
 
Vilja träffade 2 st fåglar , och det går väl inte bra alls det här med att ta vilt. Ikväll ännu sämre än vad det tidigare gjort... Andra gånger har hon ju åtminstone greppat och burit en bit . Det känns som att hon tappar intresset för fågel mer och mer , och jag vet inte hur jag ska få henne till att apportera fågel !?!?!
Men men, är ju roligt att det går bra med dummys iallafall..
 
 
Morgonpromenaden i förmiddags
 
 
 
 
Vilja gör mig (nästan) aldrig besviken.  
 Men om hon bara kunde ta fåglar lite bättre , det vore inte fel....
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0