Tips från Coachen

Tänk att jag idag har nått målet i två stora moment i jaktträningen , på cirkus en halvtimma. Tänk vad lätt det är när man gör rätt !
 
Tillsammans med Olle har jag fått hunden att
  1. Bära vilt
  2. Lämna av i hand efter vatten
Ja, hur gjorde vi då ? Med viltet så fick vi först väcka intresset för fågeln. Vi fick leka in ett gripande, och så kravlöst som möjligt. Lade också fågeln in i en risbuske så att hon fick kämpa för att komma åt , då blev det bara naturligt att hon bär. Sen bar hon den så fint hela vägen till mig. Att hon ska lämna av är inga problem , det som är konstigt för henne fortfarande är själva fågeln, vad är det som jag bär på ? Och vad ska jag göra med det?     Fick också tips om att jag kan shape'a in ett bärande av fågeln, precis som jag gjorde med dummy. Så, det blir nog bra tills slut om det fortsätter såhär !
 
Med avlämningarna från vatten fick jag först tänka ut en handlingsplan
  1. Vad är målet med det jag tränar?
  2. Vad kan gå fel på vägen?
  3. Hur agerar jag?
  4. Hur når jag målet?
Målet är att hunden ska lämna av dummyn i hand, precis så som hon gör på land. Vad som kan, och som kommer gå fel, är att hon skakar sig och släpper dummyn. Sedan fick jag fundera hur jag ska agera...  Jag har tidigare tänkt att när hon skakar sig är det redan för sent att korrigera.  Men med hjälp av Olle kom jag fram till att jag ju faktiskt måste haffa henne i den sekunden som hon gör det som jag är missnöjd med. Så, jag gick ned och mötte henne. Tog tag i henne när hon skakade sig , gav tillbaka henne dummyn och gick sedan uppåt på land. Vi gjorde om det , polletten hade inte riktigt trillat ner än. Samt att jag var för stressad, jag måste ju hinna ta dummyn !  Omedveten stress.  Gången efter haffade jag henne mitt i skaket igen , då såg jag på henne att hon tog till sig korrigeringen på ett helt annat sätt. Hon förstod att detta gillar jag ej. Jag gav henne dummyn igen och vi gick uppåt på land , hade henne till att sitta en stund med dummyn och sedan tog jag den.  Ett kast till , då jag ännu en gång fick visa henne vad som gäller.
 Hon förstod ännu bättre , så att sedan de resterande kasten fick jag henne att gå kanske upp till 10 m från vattenbrynet för att lämna av. Hallelujah !!
 

Detta funkade helt klart för oss. Så skakar hon sig så får jag korrigera henne i samma ögonblick.
Träningen med viltet får fortsätta på samma sätt. Leka in ett intresse, gömma fågeln på ställen där hon får kämpa för att komma åt, försöka träffa vilt så ofta som möjligt och sedan ta det gradvis.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0