Vilt-träning

Träning hos Maire 130421

 

Med vilt

 

Förutom träningstillfället i augusti i fjol, och de döda fåglar hunden hittat utomhus, så var detta första riktiga träningen med vilt. Jag visste att hon ju tar vilt , men jag visste inte hur dagens träning skulle gå.

 

Markeringar; två och två gick vi ut på åkern och kastade åt varandra. Den egna hunden var med ut och skulle sitta lugnt och sansat och träna passivitet. Detta momentet gick faktiskt bra för Vilja. Hon har fått sig lim under rumpan och kan vara stilla , både när det kastas fåglar och när en annan hund springer för att hämta.

Detta blev första (eller andra) kontakten med viltet. Jag skickade henne på markering, vad hon sen gjorde var väl inte så mycket. Stannar , luktar, vad är detta? Biter lite... nää , detta känns märkligt.

Så markeringsövningen blev väl mer en bekanta-sig-med-fågel-övning.

 

Linjetag; att göra ett linjetag med fågeln gick bättre. Hon tog upp den och bar en bit, som längst till mitt närområde. Sedan släpper hon och undrar vad hon just burit. Vilt-ovana säger Maire , så vi lyssnar på det!

 

Walk up; vi gick på linje (kopplad hund) upp över åkern mot ett område där 5 vilt lagts ut. På vägen upp kastades 10 fåglar , och hunden skulle stanna kvar vid sidan. Hunden var i koppel som sagt så jag visste inte om hon skulle sticka , men jag tror faktiskt inte det. Kändes lugn !

Stod sen kvar medan andra hundar jobbade , bekantade oss lite mer med pippin. Fick sedan lov att hämta en fågel bakåt, hon sprang och sökte, fann den och bar en bit. Att få ett mellanläge mellan nonchalans och bara lek med fågeln känns som det ultimata.

 

Sedan fick vi agera kastare igen, träna mer passivitet och bara va. Är mestadels det vi tränar nu, men det är där grunden måste ligga.

 

Efter fikat tränade vi en gång till med två fåglar. Nu bar hon den jättefint, ville komma till mig med fågeln och bli klappad. Så visst kan hon, bara hon blir mer van.

 

Dagens lärdom är att det är en ENORM skillnad på att träna med vilt och att träna med dummy. Man får verkligen backa 10 steg i träningen med vilt... Det som funkar med dummy kanske inte alls funkar med vilt. Jag tänker på avlämningar tex. Med dummyn har jag klickat avlämningar, att dummyn ska till handen och jag vill att hon sätter sig. Att träna det med en fågel tror jag inte funkar , dock så kommer avlämningarna förhoppningsvis att funka då vi redan fått ett bra avlämnande med dummy.

Och att det är mer relationsbetingat med vilt , om hunden vill komma hem med det eller inte. Något mer ”värdefullt” .

 

Jag har fått med mig en kasse fåglar hem, som jag fyllt frysen med. Haha, hoppas ingen gäst kommer och ska undersöka vad det är !  Ska låta Vilja med jämna mellanrum få träffa fåglar,  få lukta och bekanta sig med det och bära hur hon vill. Berömma mycket när hon kommer till mig, men inte kräva några avlämningar då hon inte är mogen för det.

Till o med gamla Elsa tittade nyfiket på vad detta med fjädrar var för något. Annars vill hon ju mestadels bara ha middag. Eller så verkar hon tro att fågeln just ÄR middag!

 


En and fick ikväll följa med på kvällspromenaden. På gräsmattan gick det som tidigare, mest plock och stim kring fågeln och inget direkt bärande... Försökte få henne att bära fågeln mer än 2 sekunder. Efter några såna försök så gick jag bara därifrån, skulle se vad hon gör nu. Hunden stannade kvar hos fågeln och bara tittade på mig. Sprang sen mot mig utan fågel , jag pekade tillbaka och hon sprang tillbaka. Greppade den jättefint nu och bar den. Sen bara gick vi en bit på rundan. (roligast här var att vi gick precis bakom två andra 'levande' änder, och Vilja hade en av deras kompisar i mun , hah)    Här var hon jätteduktig , inget bus med fågeln utan bara bära. Hon kan ju få till ett jättefint grepp , bara hon förstår att det är det hon ska göra.  Hon fick bära den en bit medans vi gick, fick klapp och beröm under tiden.  Kändes inget märkvärdigt , så det beteende kring fågeln önskar jag mer utav.

 

 


Kommentarer
Postat av: Maire Pyrrö

Bra jobbat Jossan : )

2013-04-22 @ 19:45:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0