Träning med RSV !

Ikväll har jag och Vilja varit med retriever-poolen och tränat !  Ohoj vad skoj !  Inte kände jag en kotte där , sånt hade jag ju aldrig vågat åka på förut ,  men nu så - nu gled vi in i gänget som ingenting.
 
Anteckningar:
 

Jaktträning med RSV 130425

 

Svinhaga

 

Vi började med lydnad. Satte hundarna i en grupp och sedan lämnade dem. Gick sedan framför dem , bakom, förbi och de skulle sitta kvar. Vilja satt kvar men ville gärna till mig ibland då det blev o-harmoni bland de andra hundarna/förare (hon är så känslig för sånt) men hon förstod att hon skulle sitta kvar.

 

Inkallning; hundarna satt på ett led och vi lämnade dem för att sedan kalla in. Vi fick välja om vi ville ha en 'störning' , ofta en dummy som kastades åt ett håll och sedan kallade man in. Jag stod först kvar hos Vilja för att vara säker på att hon sitter kvar när de andra kallar in sina hundar. Det gjorde hon, så då lämnade jag henne. Kallade in utan störning , gick bra. Kallade in efter att en dummy kastats , gick också bra ! Kom till matte som ett skott.

 

Fotgående mot apport / sedan skick; vi var två och då och turades om att gå fot till apport, och sedan skicka mot. Började med fotgående mot apport. Vilja markerar en apport , tror hon ska få hämta men lyssnar på mitt ”häär” och går vid sidan. Sätter sig och den andra hunden får hämta.

Sedan bytte vi , och Vilja var nu denna hund som fick hämta. Vilja kutar iväg till ett jätteområde och söker efter apporten , hittar den och kommer in med den efter jag blåst inkallning. Vet inte om hon såg mig var jag var. (bra tips det här med att gå fram och sträcka ut armar)

Efter att hon fick hämta denna markering märkte jag att hon blev en aning ostadigare. Hon stack olovligt en gång , jag gjorde inget väsen av det och gick bara ut och mötte henne när hon kom för att lämna av apporten. Tillbaka till position och lägga bromsklossen/kopplet på.

 

STADGETRÄNING; här gick vi över åkern (hon gick fint vid sidan, faktiskt) där vi vid en kulle kastade ut 10 st dummys. Detta var frestande för Vilja... Kast efter kast och inte få hämta någon !! Då jag släppte kopplet för att själv gick ut för att kasta två släppte hon från rumpan och stack över , jaja... tillbaka tillbaka.

Sedan kastades 8 tennisbollar högt ut över ett tätt vegetativt område. Stadgan var nu bättre och hon visade inga tecken på att lyfta från rumpan. Mer än att hon blev så hög som hon kunde i sittande läge. Hon är ju så het på tennisbollar!

Här skulle hundarna få turas om att leta dummy, bollar och sedan en skott-apport. Jag kände på en gång att detta avstår jag , här har vi ett ypperligt tillfälle att bara träna stadga och passivitet. Stå på ett led och hundar skickas ut från alla håll OCH apport med skott !!! Detta har vi aldrig blivit utsatta för förut. Skottet går av och hunden tittar med en gång ut, cirka två meter högre i sittande läge. Såg hon att det flög en apport eller riktades bara hennes blick utåt , av ren instinkt? Vet inte , men hon blev ordentligt taggad av detta. Men förstod ändå att hon skulle bli kvar. Fick lite godbitar och lugna klappar som förstärk. 7 st skott med kast, och hon klarade till o med att hunden bredvid blev skickad för att hämta – utan att lyfta mer än kanske nån millimeter från backen. DUKTIG !!

 

 

 

 

Nu funderade vi på vad Vilja kunde få göra. Inga kast ville jag ha, så jag föreslog linjetag. Där får hon springa under kontrollerade former. En lades ut , skick ut och tillbaka. Fint. Två lades ut , ”nej” på första – ut på andra. Hon hämtar , och sedan ska jag skicka på den första.

Den hade hon nog glömt , krävdes några påvisningar innan hon fann den.

 

Jag är så nöjd med henne efter idag. Hur hon kan komma in i en ny grupp med hundar och inte bry sig så mycket om dem , bara titta på mig och tänka "jag är med dig mamma..." 
Vi har fått beröm över att hon har en fin kontakt med mig , så lyhörd och verkar vara en lovande ung duktig tik. Att det värmer att höra !!   Jag bara älskar denna hund!  Nästa träning blir på måndag : )

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0