Träning i Habo

Jaktträning med RSV 130429

 

Habo

 

Stadga vid vatten

Att infinna sig vid vatten och se tennisbollar kastas högt ut över en ö var ingenting som Vilja blivit utsatt för förut. Jag blev varse om att vatten verkligen är en passion för den lilla damen. Om jag tyckte att hon var het vid skott-apporten , så var hon dubbelt så hetare vid vattnet! Fast ändå inte så att hon stod på två ben. Hon satt , i koppel, där tennisbollarna kastades ut som skulle bli dirigeringar till andra hundar. Sedan hoppade ena hunden i. Vi stod inte alls på nära håll , och det var nog bra – för Vilja hade tusen myror i tassarna redan där vi stod. Några droppar till och hennes bägare hade kanske runnit över , så jag ville inte tvinga henne för mycket till och vara passiv.

 

Markeringar

Birgitta kastade några markeringar till oss , som Vilja tog utmärkt ! Hon spikar den , jag vill att hon sitter några sekunder innan hon får gå , och det gör hon vid varje gång. Hon springer till rätt område nästan alla gånger, hittar alla utom en – som jag får blåsa inkallning på istället. Signalen lyssnade hon på , även att hon var i arbete. (trodde jag inte hon skulle göra)

 

Linjetag

Sedan fick jag tips om att träna linjetag genom att lägga några dummys i ett område. Sedan gå sträckan bakåt, skicka från ett ställe och hämta en , sedan backa och gå en sträcka igen, skicka och hunden får springa längre , sedan backa och upprepa tills alla apporter är hemma.

Hade 3 dummysar där och sträckan blev inte så lång , då sprang hunden ut alla gånger och hämtade. Var det var att hon lättare kom ihåg att det ligger nån där? När jag lägger dummysar på rad är det sällan hon kommer ihåg att det ligger fler än 1 st.. (?)

 

Det blev inte en så lång träning idag , men bättre än ingenting! Avslutade träningen igen vid vattnet, och att se annan hund jobba. Rena tortyren alltså , och hon fick förstås inte hoppa i.

Fast efter ett frikommando gjorde hon det ändå, hon kunde inte låta bli.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0