Stadga, passivitet och kvällsträning..

Nyss inkommen från en 45mins träning ute på gräset.  Kl 18.30 en måndag kväll , barmark och solljus ! Nu väntar vi vara på vårvärmen med ! Två st dummy's följde med ut samt klickern.  Tränade linjetag med två st , de gick ganska bra faktiskt.  Sedan ett långt , då stannade hunden på hälften och frågade.... Brukar det inte ligga en dummy ungefär såhär långt bort, vad ska jag göra nu?  Hon väntade länge på nästa direktiv , jag vill helst inte hjälpa henne.... Men fick ändå göra Ut-tecknet , då sprang hon som en raket direkt till dummyn som var där ute. Varför sprang hon inte direkt dit då?  Klockan gick iallafall bra !  Kunde öka avståndet och hon tog rätt dirigering.
Sedan tränade jag fotgående/lydnadsfot.  Hon förstår har lärt sig "fot", hon kollar upp och följer. Bra !   Nu ska det bara ökas och göra svårare.  Använder klicker, för annars är jag rädd att hon istället börjar kolla efter belöning.
 
När jag gjorde linjetag med tennisboll på promenaden idag förut så hade Vilja och jag inte gått stigen ihop , vilket gjorde att hon sprang istället den vägen som vi har gått.. Har jag lyckats lära hunden linjetag enbart på vägar som vi gått ihop?   Erhmm..   Fick inte ihop det linjetaget , Viljas playdate-for the day anlände. Ådi fick låna en långlina av mig då vi forfarande tränar mycket inkallning med honom... 
Vilja var lös och fick tränas på att sitta/ligga kvar, långt bort ensam. Det misslyckades hon dock med och sprang fram till Ådi , trots att jag trodde att hon fick fram mitt budskap. Tog tag i henne och visade henne tillbaka , sedan rörde hon sig inte en centimeter.  Är tacksam att hon har blivit så lyhörd , att det räcker med att korrigera henne en gång sedan gör hon inte om det. Samma sak med har-jakten som hon tyvärr höll på med ett par gånger... ,  nu dök det upp en hare i rörelse just när vi tränat klart.  Vilja var på väg att springa efter, men lyssnade och kom tillbaka till mig.  Och det har hon lärt sig låta bli  pga att jag blev fly förbannad när hon jagade harar de första gångerna.
 
Dagens konstigaste:  Vilja kräktes upp en jättestrumpa i eftermiddags... Gudskelov att den kom upp och inte fastnade i magen =/   och jag fattar inte varför hon ens svalde den !!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0