Numera känd mentalstatus

Härligt att jag blev frisk tills idag , hade verkligen inte varit kul att tvingats avanmäla MH . Nu har vi gått banan och fått Vilja mentalbeskriven !
 
Jag hade rätt i hur hon skulle reagera i de flesta moment , det som skiljde sig var dumpen och spökena. Hon var något mer rädd och mindre nyfiken än vad jag trodde hon skulle vara.
Fick känslan av att testet är anpassat för bruksraser och det stämmer ju , så det är bra att den nya utformningen BPH finns ! Trots det är jag nöjd med att jag valde MH. 
 
Nu finns protokollet sparat både i dator och i pärm!  Ifall jag får möjlighet i framtiden att jämföra hennes med några avkommor... : )   Bara att vänta på röntgen nu...

 
 
Kände mig skyldig Vilja lite aktivitet ikväll.  Så jag tog med mig dummy + tennisbollar och gick ut under järnvägen och tränade. Lade två ganska långa linjetag. Att springa långt är i regel inga problem för henne, så länge det bara finns 1 st ute och att vi har gått sträckan ihop (vilket ju vi alltid gör) , men blandar jag in 2 på den sträckan så hade hon inte kommit ihåg den längst ut... Jag lade linjetaget över gärdet , inte på någon raksträcka - kanske är dags att vi börjar träna så mer och mer nu. Samt att det kom en asfaltsstig emellan och sedan ut på en kant av gräsmatta. Så nu blandade jag in terrängväxlingar också i det hela. Det är ju ett moment svårare. 
 
"Hämta den och inte den"  -   satte ut två dummy ,  Vilja skulle hämta den som jag pekade på.  Hon sprang åt fel , jag ropa "öpp öpp öpp!"  hon vände och tog den andra, braaaa! , sen fick hon apportera den andra.
 
Sök ;  kastade ut två tennisbollar. 2 st kan hon väl komma ihåg att söka efter?  Jodå, det gick bra. Hon till o med tjuvstartade sitt sök efter att jag hade bett henne hämta en dummy som låg längre bort istället.  Japp, nu ska man göra det som jag bestämmer också. Inte lätt !  Hon kom tillbaka (efter ett litet tag) på inkallning och fick sedan söka , inga problem att komma in en gång och sedan ge sig ut att söka igen.
När jag en stund senare lade ut ett sök med för många apporter i så gick det inte lika bra. Hon hittade första bollen, men hittade inte alls någon dummy - de låg längre bort och hon kom inte riktigt ut så långt. 
 
Närsök;  satte henne , gick en ganska lång bit bort för att sedan blåsa närsök. Ville testa om hon förstod signalen även när jag stod längre bort än vad jag brukar, och det gjorde hon ! Hade lagt frolic-bitar bara precis framför henne.
 
Imorgon är planen att jag ska åka till Habo för träning igen , får se vad de pysslar med ! ...Någon sa att vi ska träna i vatten ,  det känns lite för kallt än..brr..  Stadga & passivitet är det som står i fokus på dom träningarna , sedan kan vi fortsätta träna hemma

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0