Munksjön & rally-lydnad

På fm gick jag och Elin runt Munksjön med hundarna.  En skön härlig runda , med faktiskt en icke-isande vind idag. Underbart !   Dock en ganska trafikerad gångväg i Jönköping så att springa hur som helst för hundens del var det inte riktigt tal om, men hon gick utan koppel ändå delar av rundan och lät bli att hälsa på både folk & fä.
 
Sen hem och slöa lite , sen vidare på rally-kurs !  Led-orden idag har varit Stadga, Passivitet och Kontakt.  Började träningen innan kursen start med att ha henne okopplad sittande/liggande och där skulle hon stanna oavsett vilka hundar/hundägare som anlände. Ett moment som är ganska svårt för henne , då hon helst bara vill lattja runt - särskilt när det kommer hundar som hon känner.. Men hon fixade detta bra ändå ! Och den gången hon smet iväg mot en godispåse visade jag henne bara tillbaka. Sen satt hon kvar med myror i brallan.
Själva rally-lydnaden då?  Den går ok.  Att hon har en förväntansfull attityd perfekt vid min sida med ögontakt, och lyder minsta vink är väl just nu ett framtidsscenario.  Det är ett ganska långt steg ifrån att bara lufsat lugnt vid sidan och sedan helt plötsligt gå taggad vid sidan och vänta på belöning. Hon kan gå vid sidan och hålla kontakt hyffsat , men resten av de utförande momenten är inte riktigt 10-poängare.  Men allt kommer med träning !  
 
 
Att lära sig alla skyltar är ett prov bara det... Faktiskt svårare än jag trodde med rally lydnad !!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0