Jakt, rally & nytt i garderoben

I söndags var det äntligen dags att samlas för jakttträning hos Maire ! Jag gled in i ett gäng med 'de gamla vanliga' vovvarna innehållande familjen ,   utöver dessa var det tre st andra retrievrar med som träningssällskap.  Jag släppte ut hunden ur bilen och hon fick syn på alla dessa lek-kamrater , "kan vi inte busa först och gå i skolan sen !??"  det nästan kröp ur skinnet på henne , men hon behärskade sig och gjorde inga rymningssförsök iväg till nån kompis.. 
 
Vi började träningen och första "lektionen" var sakta fotgående i koppel upp mot dammen.  Jag och Vilja gick först , det gick bra. Under hela träningen skötte hon sig faktiskt fint vid sidan vare sig koppel var på eller inte. Skönt ! Sedan gick vi sist för att skapa en dragning framåt ,  blev ingen skillnad.
 
Sedan samlades vi inne på ett blås-fritt ställe och skulle kolla in hur själva apporteringen såg ut.  Vilja är mycket bättre nu med sina avlämningar (tacka den som uppfann klickern !!)  , dock kan hon bli stadigare och kunna sitta längre med dummyn i mun. Och mina händer som tydligen ska bli mer osynliga..jag förstår inte riktigt det där , men jag ska försöka träna bort det ;)
 
Nästa moment linjetag.  Vi lade ut två st på kort avstånd. Vilja hade för bråttom och stack för att hämta ena , dock fick jag ok avlämningar samt att jag kunde skicka ut henne på nr 2 utan tveksamhet. Gjorde sen ett längre linjetag med 1 st.   Fick också lära mig att man ska fortsätta att ha synliga apporter och hunden ska följa med ut , jag hade för mig att man skulle träna bort det där... Men istället är det alltså terrängen och antalet apporter på linjen man kan avancera med. 
 
"Hopp i hagen" , här skulle hunden hoppa in i en hage och hämta dummy.   Hoppa och ha dummy i munnen samtidigt?  Det vet jag då inte om jag kan... Men det kunde hon, avlämningarna dock blev inte lika bra men det kanske man inte kan kräva redan så hoppet försvårar det hela..
 
Dagens största läxa från träningen blev att träna hunden på att hämta en viss apport på ett linjetag.  Detta gick ändå hyffsat , inte lätt för hunden att förstå att det är Den apporten du ska hämta, och inte den som du tittar på.  Ska börja träna på detta nu ,  får se hur det går !
 
Kom sen hem från träningen och kursen i rallylydnad skulle just börja.  Skulle jag åka på detta också , eller skippa det ?! Jag beslutade mig för att åka.   Vi kom lite sent och anslöt oss in i klubbstugan där alla de andra satt. Nästan alla okända hundar och människor, och hunden lade sig trött vid mina fötter. Uppenbarligen ville hon helst sova. Jaja , vi är här en stund och drar oss sedan hemåt bestämde jag. 
Vi lärde oss skyltarna och gick sedan ut och tränade en väldigt kort bana. I världens sämsta underlag ,  nästan bedrövligt. Så trött hund + ägare = > noll motivation , så det gick väl sådär.  Att köra både jakt och rally på samma dag är inget jag tänker prova igen , hah !    Rallyn blir som ett komplement i vardagen , tränar på de momenten när jag hinner men jakten kommer definitivt i första hand !
 
Från Engelson (världens bästa affär) fick jag idag hem lite nytt. En ny jacka att ha på promenader, och en fleece. Separata hundkläder har verkligen blivit ett måste nu när jag är ute så mycket på promenad, skog och träningar.  
Det har kommit in en ny väst som jag tänkt jag ska beställa. Fick ju ett så fint brodyrmärke , den ska få sitta på nya västen och sedan bäras på kommande jaktprov !

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0