Inför MH

Jag tänkte att jag skulle skriva ner vad jag tror Vilja kommer få för beskrivning på sitt MH. Efter beskrivningen så kan det vara intressant att gå tillbaka och läsa om det jag trodde stämde.
 
"» Kontaktvillighet
Hund och förare går runt bland passiva åskådare för att därefter gå fram till testledaren som hälsar på förare och hund. Testledaren går en liten promenad med hunden och undersöker därefter om den låter sig hanteras. Beskriver hundens förmåga att ta kontakt och besvara kontakt från okända människor."
 
- jag tror att Vilja kommer hälsa glatt på alla närvarande , både på två och fyra ben. Kommer ej att störas av att bli hanterad av främlingar.
 
"» Lek
Testledare och hund leker med en trasa och har dragkamp. Beskriver hundens reaktion i samband med föremålslek och om hunden vill ha en dragkamp med testledaren."
 
- SA NÅGON ATT VI SKA LEKA ?!!  Ungefär den reaktionen tror jag. Eller så leker hon inte lika engagerad med testledaren som hon annars gör med mig.
 
"» Förföljande och gripande
En trasa dras i sicksack snabbt fram utefter marken. Beskriver hundens lust att förfölja ett rörligt föremål och gripa det."
 
- Well , Vilja jagar allt skräp ute som rör sig. Löv är roligast. Harar låter hon numera bli (jag kunde till o med avbryta en jakt igårkväll , förvånad!)  Tror hon startar i 110 % och springer och griper.
 
"» Aktivitetsnivå
Hund och förare står overksamma i 3 minuter. Beskriver hundens reaktion när förväntad aktivitet uteblir."
 
- hoppas på en låg aktivitetsnivå här , men i denna nya miljö så vet jag faktiskt inte...
 
"» Avståndslek
En figurant leker med hunden på 40 meters avstånd från föraren. Beskriver hundens förmåga till aktivitet/samarbete med främmande person på avstånd från föraren."
 
- stor nyfikenhet på håll, kanske lite ragg och skall när hon är på väg ut en bit.  Är inte helt säker på att hon lämnar mig och springer fram. 50/50
 
"» Överraskning
Kallas även ”dumpe”. En overall rycks upp 3 meter framför hunden. Här testas hundens förmåga att agera i en överraskande situation, då den inte är engagerad i en annan handling."
 
- flyr 1-2 meter, något hotfull men tror hon släpper rädslan ganska fort och blir nyfiken/undersöker.
 
"» Ljudkänslighet
En kätting och två grytlock dras på korrugerad plåt då hunden passerar förbi. Beskriver hundens reaktion i samband med överraskande ljud."
 
- reagerar, men ingen flykt
 
"» Spöken
Två figuranter klädda i vit kjol, överdel och huva försedda med svarta ögon och mun rör sig långsamt mot hunden. Beskriver hundens reaktion inför hotfulla rörliga föremål som långsamt närmar sig."
 
- den mest intressanta delen kommer nu.  Jag tror att Vilja kommer morra, skälla , vara hotfull men något osäker. Tror hon rör sig framför mig.  Tar sen kontakt utan hjälp.
 
"» Skott
Skott avlossas, dels under lek och dels i passivitet. Beskriver hundens reaktion i samband med skottlossning."
 
- jag tror inte hon besväras av skott.
 
Nu ser jag oerhört mycket fram emot vad testet ska visa !!!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0